زمان مطالعه: 6 دقیقه

به استفاده از داروها بعد از ابتلا به سرطان پستان ، شیمی درمانی گفته می شود ولی در اصطلاح به درمان سرطان شیمی درمانی می گویند. با استفاده از دارو های ضد سرطان سلول هایی كه به صورت نامناسب رشد پیدا كرده اند نابود می شوند و یا رشد آن ها كند می شود. شیمی درمانی در سرطان سینه به دو شكل تزریقی و یا خوراكی به كار برده می شود . باید توجه داشته باشید كه این دارو ها قادراند بر سلول های طبیعی نیز اثر ناخوشایند بگذارند اما پس از اتمام دوره ی شیمی درمانی بیشتر سلول های طبیعی به سرعت بهبود پیدا كرده و به حالت اولیه ی خود باز می گردند. به منظور كاهش شدت و مدت شیمی درمانی باید این عوارض را شناخت و توصیه های لازم را نیز به كار گرفت. با دکتر محمد هادیزاده بهترین جراح سینه تهران همراه باشید تا نکات مفیدی را فرا گیرید.

شیمی درمانی در سرطان سینه

عوارض شیمی درمانی در سرطان سینه

عوارضی كه بر اثر شیمی درمانی حاصل می شود در تمام افراد بروز نمی كند بلكه ممكن است در بعضی از افراد پیدا شوند و این به وضعیت روحی و جسمی هر بیمار بستگی دارد. بعضی از افراد پس از مدتی نسبت به دارو ها سازگاری پیدا می كنند و عوارض به وجود آمده نیز از بین می روند. دارو های شیمی درمانی بر روی سلول های بدن نیز تاثیر گذار است همانند تاثیر سرعت گیر بر اتومبیل. در صورتی كه در خیابان به سرعت گیر ها توجهی نشود، هنگام عبور اتومبیل با سرعت زیاد آسیب شدیدی خواهد دید.

تاثیر شیمی درمانی بر سلول هایی از بدن كه سرعت رشد بالایی دارند نیز همانگونه می باشد. به این دلیل كه سلول های سرطانی ماهیت رشد سلولی و تكثیر بسیار سریعی دارند، آسیب بسیار شدیدی به وسیله ی دارو های شیمی درمانی به آن ها وارد می شود. در میان سلول های طبیعی بدن سلول های مو، مخاط دهان، ناخن و پوست كه سرعت تكثیر بالایی دارند نیز بر اثر دارو های شیمی درمانی شدیدا آسیب می بینند اما به سلول های نرمال بدن چون سرعت رشد و تكثیر كمتری دارند، آسیب كمی وارد می شود.

اثرات جانبی و موقت شیمی درمانی در سرطان پستان

در راستای پروسه شیمی درمانی در سرطان سینه ، این فرایند همزمان با مورد هدف قرار دادن سلول های سرطانی درحال رشد ، سلول های سلام بدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و اثرات جانبی به دنبال ان نمود پیدا می کند. توجه داشته باشید که با پایان یافتن دوره درمانی ، هر چه بدن رو به بهبودی می رود ، اثرات جانبی نیز کمرنگ تر شده و بدن به شرایط سابق خود باز می گردد. از جمله عوارض جانبی و موقت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ریز مو
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع و استفراغ
  • خشکی دهان
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

شیمی درمانی در سرطان سینه 2

روش های درمان سرطان سینه

به طور کلی روش های درمان سرطان پستان به پنج قسم است که بر اساس میزان پیشرفت و شرایط بیماری به کار گرفته می شود ، که به شرح ذیل می باشند :

  1. شیمی درمانی در سرطان سینه
  2. جراحی
  3. پرتودرمانی
  4. هورمون درمانی
  5. درمان بیولوژیک

این روش ها بر دو نوع هستند، درمان های موضعی و درمان های سیستمیک یا فراگیر.

جراحی سینه و پرتودرمانی ، درمان موضعی به شمار می آیند ، از این دو روش زمانی  استفاده می شود که، سرطان به سایر اندام ها در بدن گسترش یافته باشد و به کمک آن بیماری دراین اندام ها مهار می شود. درمان بیولوژیک، شیمی درمانی و هورمون درمانی ، روش های فراگیر هستند. در روش سیستمیک دارو به صورت خوراکی و یا تزریق وارد بدن شده و از طریق جریان خون ، سرطان را در کل بدن تخریب و مهار خواهد کرد. این امر کمک می کند تا، تومور کوچک تر بشود و پاسخ به درمان های موضعی و نتیجه آن بهتر باشد. همچنین در مواردی نیز پس از جراحی و یا پرتو درمانی ، به کمک درمان فراگیر از خطر احتمال بازگشت مجدد سرطان پیشگیری می شود.

اقدامات بعد از انجام شیمی درمانی در سرطان سینه

  • روزی که شیمی درمانی انجام داده اید حالتان خوب است و عوارض جانبی احتمالی داروها روز بعد مشاهده می شود برای کاهش این عوارض با پزشک انکولوژیست مشورت نمایید.
  • ممکن است در طول درمان ذائقه تان تغییر کند و برخی از غذاها باعث ایجاد تهوع و بهم خوردگی حالتان شود باید غذاهایی که باعث حس تهوع در شما می شود و 7 الی 10 روز بعد از تزریق داروهای شیمی درمانی از خوردن آن ها خودداری نماید.
  • چنانچه در گذشته معده درد و ناراحتی گوارشی داشته اید پزشک خود را مطلع سازید.
  • در رژیم غذایی خود از غذاهای پر چرب به خصوص فست فود ها استفاده نکنید و برای جلوگیری از مسمومیت غذایی از غذاهای سالم استفاده کنید.
  • اگر دچار آفت دهانی شدید بهداشت دهان را به طور کامل رعایت نمایید و بعد از هر وعده غذایی دهان را با آب بشویید.
  • چنانچه دچار تهوع شدیدی شدید به طوری که توانایی خوردن غذا و مایعات را نداشتید ممکن است که بدن کم آب شود در این شرایط به پزشک خود مراجعه نمایید چون ممکن است درمان محافظتی نیاز باشد و لازم باشد که در بیمارستان بستری شوید و کمبود مایعات بدن با سرم درمانی جبران شود.
  • تعداد جلسات جلسات شیمی درمانی در سرطان سینه به میزان پیشروی سرطان بدخيم سينه دارد.

شیمی درمانی در سرطان سینه – بعد از جراحی

پس از انجام عمل جراحی به منظور پاکسازی بافت سینه از توده های سرطانی ، ممکن است دکتر معالج انجام شیمی درمانی را به جهت از بین بردن سلول های سرطانی شناسایی نشده و کاهش ریسک بازگشت سرطان ، پیشنهاد دهد. همچنین در شرایطی که بیمار به سرطان پیشرفته مبتلا باشد و پزشک بازگشت سلول های سرطانی را احتمال دهد ، انجام این روند درمانی را توصیه می کند ؛ حتی اگر بعد از جراحی نشانه ای از وجود سرطان نباشد.

شیمی درمانی در سرطان سینه – قبل از جراحی

گاهی اوقات شیمی درمانی در سرطان سینه پیش از جراحی به انجام می رسد تا توده های بزرگ را کوچک تر سازد ؛ این امر مزیت هایی در درمان بیماری دارد که عبارتند از :

  • این فرصت را برای جراح فراهم می کند تا بتواند توده سرطانی را به طور کامل خارج کند
  • به جای اینکه تمامی بافت سینه تخلیه شود ، تنها سلول های سرطانی از ناحیه برداشته می شوند
  • از پیشروی سلول ها به گره های لنفاوی جلوگیری می کند
  • احتمال بازگشت سرطان را کاهش می دهد
  • جراح به روند پاسخگویی بدن به شیمی درمانی آگاه می شود

شیمی درمانی در سرطان های پیشرفته پستان

اگر سرطان علاوه بر سینه ها ، دیگر نقاط بدن تان را نیز آلوده کرده باشد ، به جای جراحی که در این شرایط روند درمانی مناسبی نخواهد بود ، شیمی درمانی به انجام می رسد. البته شایان ذکر است که شیمی در مانی در سرطان سینه از نوع پیشرفته تنها در جهت بهبود کیفیت و طول عمر شخص بیمار به انجام می رسد و بیماری را درمان نمی کند.

شیمی درمانی در سرطان سینه - دکتر هادیزاده

عوارض بلند مدت شیمی درمانی در سرطان سینه

برخی از داروهایی که برای درمان سرطان پستان استفاده می شوند می توانند عارضه های بلند مدتی داشته باشند که در ادامه آن ها را ذکر کرده ایم :

ناباروری

یکی از عوارضی احتمالی که ممکن است برطرف نشود ، ناباروری می باشد. برخی از داروهای ضد سرطان ، باعث آسیب به تخمدان ها می شود. این امر می تواند منجر به بروز علائم یائسگی مثل گر گرفتن و خشکی واژن شود. حتی امکان دارد سیکل ماهانه نیز نامنظم شده و یا به صورت کامل متوقف گردد. در صورتی که تخمک گذاری متوقف گردد ، حاملگی نیز غیرممکن خواهد بود.

بسته به سن بیمار ، شیمی درمانی امکان دارد منجر به بروز یائسگی پیش از موعد شود. پیش از شروع روند درمانی ، با پزشک خود مشورت کنید و در مورد یائسگی پیش از موعد و عوارض آن سوالات خود را بپرسید.

در صورتی که سیکل قاعدگی شما ادامه داشته باشد ، امکان اینکه باردار شوید وجود دارد ، حتی در حین شیمی درمانی در سرطان سینه و یا بعد از آن. اما از آنجایی که عارضه های جانبی شیمی درمانی برای جنین مضر است ، باید در این زمان از داروهای ضد بارداری بهره بگیرید.

نازک شدن استخوان ها

زنانی که یائسگی زودرس را تجربه می کنند ممکن است در معرض بیماری هایی مثل پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان باشند و به همین دلیل ، استخوان هایشان نازک شود. توصیه می شود این دسته از زنان به صورت مرتب تراکم استخوان های خود را بررسی کنند و در صورت تشخیص این معضل ، تحت درمان قرار گیرند.

آسیب به قلب

در شیمی درمانی احتمال کمی وجود دارد که عضلات قلب تضعیف شوند و در پی آن مشکلات قلبی رخ دهد.

لوکمی

در موارد نادر ، چند سال بعد از درمان امکان دارد شیمی درمانی منجر به بروز نوع دیگری از سرطان مثل لوکمی ( سرطان خون ) شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]