زمان مطالعه: 3 دقیقه

اولین قسمتی كه سلول های سرطانی سینه می توانند گسترش پیدا كنند،  غدد لنفاوی زیر بغل است ؛ بنابراین با اطلاع پیدا كردن از وجود تومور در این غدد لنفاوی متوجه خواهیم شد كه تا چه میزان شانس پخش شدن تومور به نقاط دیگر بدن وجود دارد. به منظور بررسی وجود یا عدم وجود غدد لنفاوی در زیر بغل به طور معمول جراح این غدد لنفاوی را زمان عمل جراحی سینه برداشته و به آزمایشگاه ارسال می كند. در گذشته تمام غدد لنفاوی زیر بغل طی پروسه جراحی برداشته می شد اما به تدریج مشخص شد كه برداشتن 10 الی 12 عدد غده لنفاوی برای اطمینان پیدا كردن از وضعیت این غدد كافی می باشد. البته در زمان جراحی غدد لنفاوی زیر بغل ، در صورتی كه جراح ، غدد لنفاوی بزرگ را مشاهده كند و احتمال دهد كه سلول های سرطانی داخل آن ها وجود دارد باید آن ها را نیز بردارد. با این حال كه این روش ضروری است ولی عوارضی نیز در پی دارد كه از آن جمله می توان به تورم دست در 30-25 % افراد اشاره نمود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ادامه این مقاله از دکتر محمد هادیزاده ، فوق تخصص جراحی زیبایی ترمیمی و بیماری های پستان همراه باشید.

جراحی غدد لنفاوی زیر بغل - دکتر محمد هادیزاده

جراحان با تجربه قادر خواهند بود با برداشت تعداد كم تری غدد لنفاوی زیر بغل به انجام این مرحله بپردازند. اخیرا روشی با عنوان بیوبسی غده لنفاوی نگهبان ابداع گشته است. در این روش با علامت گذاری كردن به وسیله  مواد رنگی یا مواد رادیو اكتیو بسیار ضعیف ، اولین غده زیر بغل كه به سینه مربوط می شود ، مشخص می گردد و در زمان عمل جراحی ، تنها همین غده پیش آهنگ یا نگهبان كه اولین محل آسیب پذیر از سرطان سینه محسوب می شود برداشته و جهت پاتولوژی ارسال می گردد.

نحوه آماده شدن برای جراحی غدد لنفاوی زیر بغل

یک روز قبل از برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل به کمک عمل جراحی لازم است در بیمارستان بستری شوید. به این وسیله پزشک می تواند با انجام آزمایش خون و رادیوگرافی قفسه سینه ، تا حدودی از ایمن بودن روند جراحی و بیوپسی سینه اطمینان حاصل نماید.

روند جراحی غدد لنفاوی زیر بغل

این پروسه درمانی اغلب تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و جراح سینه برای خارج کردن غدد لنفاوی و بافت های مجاور سینه ، برشی 2 اینچی (5 حدود سانتی متر) در نزدیکی پستان ها ایجاد می کند. بعد از خارج کردن غدد و پیش از آنکه زخم ها بسته شوند با بخیه یک لوله کوچک برای تخلیه ترشحات زخم قرار داده می شود. در نهایت یک کیسه برای جمع آوری ترشحات اضافی به انتهای لوله متصل خواهد شد.

مراقبت های بعد از عمل برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل

مدت زمان بهبودی ، دوره ریکاوری و مراقبت های پس از این جراحی در بیماران مختلف ، متفاوت بوده و به ویژگی های مختلف ازجمله شرایط فیزیولوژیک بیمار و نوع جراحی بستگی دارد. در نهایت جراح سینه تعیین کننده مدت زمان انجام مراقبت های لازم مناسب پس از عمل جراحی غدد لنفاوی زیر بغل است که این مراقبت ها شامل موارد زیر می باشد :

  • راهکارهایی در جهت کاهش تورم و کبودی
  • مراقبت از زخم های جراحی
  • مدیریت لوله و کیسه تخلیه
  • گزارش علائم و نشانه های مشکوک به پزشک متخصص

مزایای و عوارض جراحی برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل

بررسی روند پیشرفت سرطان و تعیین طرح درمانی موثر از جمله مزیت های این جراحی به شمار می آید. با وجود مزایای این فرآیند درمانی اما عوارض جانبی خاصی نیز به دنبال دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است :

  • مشکلاتی در ترمیم و بهبود زخم
  • باقی ماندن جای اسکار جراحی
  • لخته شدن خون
  • بروز عفونت
  • آسیب عصبی در نواحی جراحی
  • تجمع مایعات در نزدیکی محل جراحی

پاسخ به چند سوالات متداول

آیا بعد از جراحی غدد لنفاوی زیر بغل می توان سوتین پوشید ؟

بله ، البته لازم است تا زمان ترمیم زخم ها که اغلب 10 روز طول می کشد ، صبر نمایید.

آیا بعد از این جراحی می توان پروتز سینه انجام داد ؟

بعد از تکمیل روند درمان با مشورت پزشک می توانید برای انجام عمل جراحی پروتز سینه اقدام نمایید.

آیا بعد از جراحی برداشتن غدد لنفاوی می توان از مام و دئودورانت استفاده کرد ؟

بله ، استفاده از مام های فاقد مواد شیمایی و الکل مانعی ندارد.

آیا بعد از برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل می توان اقدام به لیزر موهای زائد کرد ؟

خیر ، بهتر است در خصوص حذف موهای زائد بدن با پزشک خود مشورت نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 2]