زمان مطالعه: 2 دقیقه

جراحی غدد لنفاوی نگهبان

جراحی غدد لنفاوی نگهبان : به طور معمول اولین قسمت كه پس از ابتلا به سرطان سینه در گیر می شود غدد لنفاوی زیر بغل می باشد . لذا در زمان عمل جراحی سرطان پستان ، از تعدادی از غدد لنفاوی زیر بغل نمونه برداری می شود تا هم غدد درگیر برداشته شوند و نیز درجه ی درگیری مشخص گردد كه بر اساس آن نیاز بیمار به درمان هایی چون اشعه درمانی مشخص می شود و از پیشرفت بیماری نیز جلوگیری می شود. امكان دارد بر اثر برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل علائمی همچون تورم دست یا آسیب به اعصاب و عروق زیر بغل ایجاد شوند اما هم اكنون به منظور پیشگیری از این عوارض كه در اثر برداشتن غدد لنفاوی ایجاد می شوند ، روشی با عنوان نمونه برداری یا جراحی غدد لتفاوی نگهبان ابداع شده است.

 

 

جراحی غدد لنفاوی

عملکرد این شیوه:

طبق این شیوه با استفاده از مواد رنگی یا مواد رادیو اكتیو ضعیف، اولین غده ی لنفاوی زیر بغل كه به پستان مربوط می شود مشخص شده و در زمان عمل جراحای تنها همین غده ی نگهبان یا پیش آهنگ كه اولین نقطه ی آسیب پذیر از سرطان پستان به شمار می آید برداشته شده و برای پاتولوژی ارسال می گردد . در ادامه موضوع ” جراحی غدد لنفاوی نگهبان ” را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
هم اكنون این روش درمانی را بسیاری از پزشكان و متخصصان برای درمان سرطان سینه به كار می گیرند.

طبق آن چه گفته شد، در گذشته به منظور درمان سرطان سینه و تشخیص غدد لنفاوی درگیر ، 10 الی 15 غده ی لنفاوی توسط عمل جراحی برداشته می شدند. اما امروزه در صورتی كه بیماران در زمان مناسب مراجعه كنند ، تنها غدد لنفاوی نگهبان برداشته می شوند و برای پاتولوژی ارسال می شوند. با استفاده از این روش عوارض احتمالی كه در اثر برداشتن كامل غدد لنفاوی زیر بغل ایجاد می شد مثل تورم دست ، ضربه به عروق ، و اعصاب و درد های بعد از آن كاهش پیدا می كند.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]