زمان مطالعه: 4 دقیقه

سرطان سینه از جمله بیماری هایی می باشد که برای پیشگیری از بروز آن راه کار های موثری موجود می باشد . مهم ترین توصیه در این زمینه این است که تغییراتی در الگو و سبک زندگی ایجاد گردد . در ذیل راه های پیشگیری از سرطان سینه را ذکر خواهیم نمود. کسب اطلاعات در این خصوص کمک می کند تا بتوانید برنامه و سبک زندگی خود را تغییر دهید. اگر سابقه خانوادگی سرطان پستان دارید ، توجه به این نکات برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است. با ادامه این مقاله از دکتر محمد هادیزاده ، بهترین جراح سینه تهران همراه باشید.

راه های پیشگیری از سرطان سینه - دکتر هادیزاده

راه های پیشگیری از سرطان سینه :

  • به طور متوسط از هر 8 زن یک نفر در معرض ابتلا به سرطان سینه می باشد اما با انجام راه کار های طبیعی ذکر شده در زیر ، می توان تا حد زیادی از بروز آن جلوگیری نمود .
  • هر روز فعالیت های بدنی و ورزش داشته باشید زیرا بر اساس مطالعاتی ثابت شده است که زنانی که روزانه 30 تا 45 دقیقه ورزش دارند 20 تا 40 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان می باشند .
  • از یک رژیم غذایی پیشگیری از سرطان استفاده نمایید . به منظور پیشگیری از سرطان سینه مصرف ریز مغذی های گیاهی را با خوردن مقادیر فراوانی از میوه ها ، سبزی ها ، غلات سبوس دار ، دانه ها ، خشکبار و حبوبات افزایش دهید .
  • حتما وزن خود را به حد سالم و طبیعی برسانید زیرا طبق بررسی ها زیاد بودن وزن عاملی موثر در بروز سرطان پستان می باشد .
  • از نوشیدن الکل اجتناب کنید زیرا بر اساس بررسی های انجام شده مصرف کنندگان الکل بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان می باشند .
  • هرگز سیگار نکشید و در محیط هایی که دود سیگار وجود دارد قرار نگیرید زیرا زنان سیگاری 40 درصد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری می باشند .
  • از چربی های سالم استفاده کنید و مصرف چربی ها را کاهش دهید . مصرف روغن زیتون و روغن امگا3 را افزایش دهید .
  • تا جایی که ممکن است از تماس با عوامل سرطان زا همچون غذاهای سرطان زا ، تشعشعات غیر ضروری پرتوایکس ، هورمون درمانی ، تماس فیزیکی با استنشاق حشره کش ها و آفت کش ها خودداری کنید .
  • مکمل های غنی از ریز مغذی ها را برای پیشگیری از سرطان پستان مورد استفاده قرار دهید .

استراتژی های موثر در پیشگیری از سرطان سینه

خوب است بدانید که با تغییر شیوه زندگی می توان 75 الی 90 درصد از بروز سرطان پستان جلوگیری نمود. در ادامه به چند نکته مهم و تاثیرگذار در این امر اشاره شده است :

محدود کردن پروتئین مصرفی و افزایش چربی های سالم :

توصیه می شود مصرف کربوهیدرات و پروتئین مصرفی خود را در رژیم غذایی که مصرف می کنید ، کاهش دهید و چربی با کیفیت بالا را جایگزین آن نمایید. مرغ های محلی ، تخم مرغ ارگانیک ، آووکادو ، روغن نارگیل از جمله مواد خوراکی مفیدی هستند که مصرف آن ها توصیه می شود. رژیم کتوژنیک نیز از جمله رژیم های غذایی خوب است که در پیشگیری از سرطان سینه تاثیرات قابل توجهی دارد.

محدود کردن مصرف مواد قندی :

یکی از مضرترین مواد ، قند می باشد. بهتر است مصرف قند مصرفی خود را به کمتر از 25 گرم در روز محدود نمایید.

خواب کافی :

ممکن است بسیاری از افراد در برنامه زندگی خود نسبت به این موضوع بی توجه باشند ، در حالی داشتن خواب کافی و کیفیت خواب مطلوب تا حد زیادی در سلامت زندگی و همچنین پیشگیری از سرطان سینه تاثیر دارد. خوب است بدانید که کم خوابی موجب افزایش ملاتونین بدن می شود و این موضوع خود منجر به افزایش وزن و مقاومت در برابر انسولین می شود که هر دو این موارد از عوامل خطرزا ابتلا به سرطان پستان به شمار می آیند.

کنترل استرس :

یکی از عوامل بسیار مهم در ابتلا به انواع بیماری ها استرس است. بررسی های انجام شده نشان می دهند که استرس و موارد عاطفی حل نشده می تواند بیشتر از عوامل فیزیکی به بدن انسان آسیب وارد نمایند ؛ از این رو لازم است به کمک ابزارهای موثر استرس و اضطراب خود را کنترل نمایید و نسبت به این موضوع بی توجه نباشید.

برای جلوگیری از سرطان سینه چه بخوریم ؟

تغذیه سالم و مناسب می‌تواند به عنوان یکی از راه‌های مهم پیشگیری از سرطان سینه در نظر گرفته شود. برخی مواد غذایی می ‌توانند به شما کمک کنند تا از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید. در ادامه به مهم ترین گروه های غذایی در جلوگیری از ابتلا به سرطان پستان نقش دارند ، اشاره می ‌کنیم :

سبزیجات و میوه‌ها : مصرف سبزیجات و میوه‌ های تازه و فراوان ، به دلیل آنکه حاوی آنتی ‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ های مختلف هستند ، می‌توانند به شما کمک کنند تا از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری کنید. گل کلم ، هویج ، اسفناج ، بروکلی ، آووکادو و گوجه فرنگی از بهترین مواد غذایی این گروه هستند که مصرف آن ها به خانم ها توصیه می شود.

ماهی : مصرف ماهی ‌های چرب مانند ماهی سالمون ، ماهی تون ، ماهی ماکرل و ماهی هویجی به دلیل آنکه حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند ، می‌ توانند به شما کمک کنند تا از ابتلا به سرطان پستان جلوگیری نمایید.

سویا : مصرف سویا به دلیل حاوی ایزوفلاون‌ ها می تواند در جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه نقش داشته باشد.

آجیل : مصرف آجیل‌ ها به علت آنکه حاوی ویتامین ‌ها ، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ ها هستند ، می‌توانند به شما کمک کنند تا از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید.

چای سبز : مصرف چای سبز به دلیل حاوی کاتچین‌ها و پلی‌ فنل‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا از ابتلا به سرطان پستان جلوگیری کنید.

با توجه به این مواد غذایی ، می‌توانید تغذیه سالم و مناسبی را برای خود انتخاب کنید و از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری کنید. همچنین ، بهتر است از مصرف مواد غذایی پر چرب ، شیرینی ، نوشابه و غذاهای آماده اجتناب کنید و به جای آن‌ها از مواد غذایی سالم و تازه استفاده کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]