زمان مطالعه: 6 دقیقه

پروتز سینه دارای انواع مختلفی است که بر اساس جنس مواد پر کننده، اندازه، شکل و میزان برجستگی و جنس خود پروتز طبقه بندی می شود. بنا بر نظر بهترین جراح سینه تهران و با توجه به نیازها و خواسته های بیمار یکی از انواع پروتز سینه انتخاب می شود. با دکتر محمد هادیزاده همراه باشید تا با مدل های مختلف این ایمپلنت ها و همچنین مزایا و معایب هرکدام آشنا شوید.

انواع پروتز سینه

انواع پروتز سینه از نظر مواد پرکننده

پروتز های سینه از نظر مواد پرکننده به دو نوع نقسیم می شوند :

پروتز های سالینی ( آب نمکی ) 

پروتزهای آب نمکی نیاز دارند تا بعد از قرار گرفتن در سینه با مایع پر شوند برای قرار دادن این نوع از پروتز برش کوچکتری نسبت به پروتز های سیلیکونی نیاز دارند. این پروتز ها دارای جدار سیلیکونی غیر قابل نفوذ می باشند و مواد پر کننده آن ها نیز آب نمک استریل است. در صورتی که این پروتز ها پاره شوند، خالی شده و مواد موجود در آن ها جذب شده و توسط بدن حل می گردد. این پروتز ها در مقایسه با نوع سیلیکونی سفت تر هستند. در حال حاضر به دلیل این که در موقع لمس تصنعی بودن آن ملموس است کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

پروتز های سیلیکونی

مواد پر کننده این پروتزها ژل سیلیکون می باشد و انواع مختلفی از ژل سیلیکون با درجات تراکم و چسبندگی مختلف در آن به کار رفته است. وقتی که این پروتزها را لمس می کنیم به بافت طبیعی پستان شباهت دارند. در صورتی که پوسته آن ها دچار آسیب شود ممکن است ژل موجود در آن ها در داخل پوسته پروتز باقی بماند و یا از آن خارج شده و به فضایی که پروتز در آن قرار گرفته وارد شود. البته لازم به ذکر است امکان پارگی پروتز ناچیز است و اگر به بدن ضربه ای وارد شود که منجر به پارگی ایمپلنت بشود، یقیناً شدت ضربه آن قدر زیاد است که قفسه سینه نیز آسیب خواهد دید.

در این جا لازم است تا متذکر بشویم که نیاز به تعویض پروتز ربطی به جنس و نوع پروتز ندارد، چنانچه پس از گذشت 10 – 15 سال پس از جراحی پروتز، فرم ظاهری آن کمی تغییر کند ( در اثر مرور زمان ) اگر که خود فرد مایل باشد ، می تواند برای تعویض پروتز ها به یک جراح خوب سینه در تهران مراجعه کند.

انواع پروتز سینه براساس شکل

 پروتز های سینه به شکل اشک یا آناتومیکال 

از این جهت این پروتز ها با این عنوان نامیده شده اند که حتی اگر پوسته پروتز پاره شود هم شکل خود را حفظ می کنند. تراکم ژل سیلیکون در این نوع پروتزهای سیلیکونی به طور معمول بالاتر است و از پروتز های قدیمی سفت تر اند. احتمال آسیب دیدن و پاره شدن آن ها کمتر می باشد. این پروتز ها معمولا در بدن شکل دار هستند و به جای اینکه گرد باشند دارای برجستگی بالاتری در قسمت پایینی پروتز می باشند. پروتزهای اشکی شکل بیشتر در افراد مسن که سینه کمی افتاده شده کاربرد دارد، زیرا فرم طبیعی سینه حفظ می شود.

پروتز سینه گرد

این گونه پروتزها به دلیل شکل شان نسبت به پروتزهای اشکی شکل سینه های توپر تری ایجاد می کنند. به دلیل اینکه این نوع پروتز ها در همه جهات دارای سایز و شکل یکسانی هستند نگرانی خاصی در مورد چرخش آن ها وجود ندارد . این نوع پروتز بیشتر برای بانوان جوان کاربرد دارد.

انواع پروتز سینه از لحاظ نوع سطح پروتز

بر اساس نوع سطح پروتز، مدل های متفاوتی وجود دارد، که پروتز با سطح صاف و زبر از اصلی ترین انواع آن می باشند.

پروتز سینه با سطح زبر 

این نوع پروتز به دلیل داشت سطح زبر خود ، منجر می گردد تا با گذشت زمان ، سطح پروتز در اطراف خود اسکار و بافت داشته باشد و در نتیجه ، پروتز حرکت در محدوده خود کمتری داشته باشد .

پروتز سینه با سطح صاف

زمانی که سطح این پروتز را لمس می کنید، کاملاً صاف است و در محلی که قرار می گیرد، با حرکتی که موقع تحرک فرد خواهد داشت ، موجب می گردد تا احساس طبیعی را در وی ایجاد کند.

لازم به تذکر است که این نوع پروتز ایراداتی هم دارد ، از جمله اینکه امکان دارد ، چین خوردگی در آن ها قابل رویت باشد و دیگر آن که با توجه به این موضوع که در صورت ورود جسم خارجی ( مانند پروتز سینه ) به داخل بدن ، یک لایه از بافت فیبروز ، به طور طبیعی بدن به دور جسم خارجی تشکیل می دهد، که به آن در اصطلاح کپسول گفته می شود ، در پروتز با سطح صاف احتمال انقباض این کپسول ها بیشتر است که در نهایت ممکن است باعث بدفرمی در سینه بشود.

در حالت کلی برای اینکه فرم سینه و لمس آن پس از جراحی پروتز طبیعی باشد، علاوه بر انتخاب نوع و جنس پروتز سینه، به مهارت و تبحر بهترین جراح سینه تهران وابسته است، تا در هنگام لمس وجود پروتز، کمتر محسوس باشد.

مزایای انواع پروتز سینه

پروتزهای سینه ای که از سوی سازمان غذا و دارو تائیدیه دریافت نموده اند ، قبل از رسیدن به مرحله دریافت تائید ، تحت تست ها و آزمایشات جامع و کاملی قرار می گیرند که انجام آنها برای تضمین ایمنی و بی خطر بودن و نیز مثمر ثمر بودنشان الزامی و منطقی می باشد. بخش عمده ای از بیمارانی که تحت جراحی برای پروتز سینه قرار می گیرند ، عوارض و مشکلات خاصی را تجربه نمی کنند. پایین بودن سطح عوارض جانبی در این فرایند زیبایی نیز مانند هر فرایند جراحی دیگر ، دارای ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با مهارت و تجربه جراح می باشد. یک جراح خوب پروتز سینه در تهران ، با انتخاب مناسب ترین نوع ایمپلنت متناسب با نیاز های بیمار ، تلاش می کند تا بهترین نتیجه ممکن را برای بیمار خود خلق نماید. به طور کلی ، مزایای انواع پروتز سینه شامل موارد زیر می باشد :

  • جذب تر به نظر رسیدن
  • بالا تر رفتن سطح اعتماد به نفس
  • بالا تر رفتن سطح رضایت از ظاهر
  • لذت بردن از خرید لباس هایی که بر روی اندام ، جذاب به نظر خواهند رسید.
  • تجربه یک زندگی شادتر به دلیل بالاتر رفتن سطح کیفیت زندگی

مزایا و معایب پروتزهای سیلیکونی در مقابل سالین سینه را بدانید :

  • احتمال به وجود آمدن ناهمواری در ایمپلنت های از جنس سیلیکون سینه در قیاس با نوع سالین کمتر است ؛ این امر به سبب انسجام ژل سیلیکونی است.
  • فرم سینه ها بعد از قرار گیری پروتز سیلیکونی طبیعی تر و زیباتر خواهند بود
  • برجستگی این نوع از انوع پرتز سینه کم نمی شود اما در موارد بسیار نادر احتمال ترکیدگی آن ها وجود دارد.

نکته : اگر نوع سیلیکونی پروتز پاره شود و ژل داخل آن به درون بافت سینه نفوذ پیدا کند ، ریسک تشکل انقباض کپسولی بالا می رود.

آیا می توان برای همه متقاضیان عمل بزرگ کردن سینه ، یک پروتز یکسان انتخاب کرد ؟

کاملا واضح و مشخص است که چنین چیزی امکان ندارد. با کمی تامل متوجه می شوید آناتومی بدن هر شخص با شخص دیگر تفاوت دارد. علاوه بر این مسئله ، خواسته های هر شخص متقاضی منحصر به خود اوست. بنابراین با وجود این تفاوت ها نمی توان تنها با یک نوع پروتز برای همه افراد نتیجه رضایت بخش و ایده آلی را رقم زد.

انواع پروتز سینه + دکتر هادیزاده

مشکلات احتمالی که همراه پروتز از نوع سالین هستند :

با توجه به این که مایع پر کننده این نوع از ایمپلنت های سینه از انسجام کمتری برخوردار است ، در برخی موارد ناهمواری هایی روی پستان ها دیده می شود. ریسک پاره شدن ایمپلنت سالین سینه بیشتر است. همچنین در نظر داشته باشید که آن نتیجه طبیعی که مد نظرتان است ، ممکن است با قرارگیری پروتز آب-نمکی بدست نیاید.

چگونه نوع پروتز مناسب خود را انتخاب کنیم ؟

با توجه به اینکه برای انتخاب ایمپلنت سینه از میان انواع پروتز سینه موجود ، گزینه ها بسیاری برای هر فرد وجود دارد ، لازم است که در این میان با در نظر گرفتن فاکتورهایی که در ادامه متذکر می شویم ، بهترین نوع انتخاب شود. البته مشورت با بهترین جراح پروتز پستان در تهران ، حرف اول را در این رابطه می زند. عوامل تاثیر گذار در انتخاب یک پروتز ایده آل :

  • فرم و شکل مد نظر شما برای سینه ها
  • میزان کشسانی و الاستیسیته بودن پوست
  • پیشینه پزشکی و سطح سلامت عمومی فرد در زمان مراجعه برای عمل
  • میزان ریسک عمل
  • انجام دیگر پروسه های جراحی زیبایی سینه در کنار عمل پروتز
  • سن

ماندگاری انواع پروتز سینه

پروتز سینه یک روش موثر برای ارتقا دادن کیفیت ظاهر سینه ها و فیگور کلی می باشد. با توجه به بی خطر بودن پروتز سینه و بالا بودن کیفیت ایمپلنت های مورد تائید سازمان غذا و دارو ، انجمن جراحان پلاستیک آمریکا ، انواع پروتزسینه را دارای قابلیت ماندگاری برای تمام طول عمر می داند. به طور کلی ایمپلنت های امروزی به گونه ای طراحی شده اند که می توانند ماندگاری خود را برای چندین دهه حفظ کنند و هر چه پروتز سینه شما قدیمی تر می شود ، خطر پارگی یا سایر عوارض جانبی آنها نیز قابل انتظار تر خواهد بود.

در بیشتر موارد ، انواع پروتز سینه می تواند شکل خود را برای 20 سال یا بیشتر حفظ کند. البته ، هر بیمار دارای ویژگی های منحصر به فرد خود می باشد و طول عمر و ماندگاری انواع پروتز سینه را می توان تا حدودی به بدن و نحوه مراقبت از آنها نیز نسبت داد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]