زمان مطالعه: 6 دقیقه

در حدود یک سال گذشته در بانوانی که تصمیم دارند تا برای پروتز سینه اقدام نمایند ، این نگرانی به وجود آمده که آیا خطر ترکیدن پروتز سینه وجود دارد یا خیر ؟ باید بگوییم این نگرانی ، به دنبال شایعه ای از سوی یک شرکت هواپیمایی به دلیل منافع شخصی خود و در پی مرخصی های مکرر اعضای تیم برای انجام جراحی پروتز پستان به وجود آمد. در رابطه با ترکیدن پروتز پستان در هواپیما ، این سوال را برای بانوان به وجود آورده که آیا ممکن است پروتز دچار پارگی یا ترکیدن شود ؟ برای یافتن پاسخ سوال خود با ما تا انتهای این مقاله از دکتر محمد هادیزاده ، جراح سینه تهران همراه باشید.

ترکیدن پروتز سینه - دکتر هادیزاده

باید توضیح داد که هنگامی که فضای مورد نیاز برای قرار گیری پروتز در سینه ایجاد می گردد ، کمی هوا دور پروتز موجود است ، اما در طی روزهای اولیه به طور کامل جذب می گردد و پروتز جزو بدن می شود و نه تنها در در هواپیما بلکه در هر ارتفاعی ، در ساختار پروتز تغییری به وجود نمی آید. فرد می تواند در نهایت بعد از گذشت 48 ساعت از جراحی سوار هواپیما بشود.

غربالگری سینه برای کنترل ترکیدن پروتز سینه

سازمان غذا و دارو به افرادی که سینه خود را پروتز کرده اند ، توصیه می کند که برای پیشگیری از اصطلاحاً ” ترکیدگی بی صدا” بعد از اولین پروتز سينه ، به مدت سه سال ، هرسال ، غربالگری MRI را انجام داده و پس از آن هر دو سال یک بار ، برای کنترل سلامت پروتز سینه ، تحت آزمایش غربالگری قرار بگیرند

هر بار که احساس می کنید پروتزتان دچار آسیب دیدگی شده و از شرایط نرمال برخوردار نیست ، حتماً جهت کنترل به پزشک جراح خود مراجعه کنید. تست تصویر برداری مثل سونوگرافی یا MRI ، می تواند به شما در تعیین این موضوع که آیا پروتز دچار نشت شده یا سالم است ، کمک کند. MRI ( تجهیزات طراحی شده برای تصویر برداری از سینه ها ) در واقع صحیح ترین تست تصویر برداری برای این هدف ، تلقی می شود. البته ، مثل هر تست تصویر برداری دیگری ، درصدی از نادرست بودن نتیجه تصویربرداری ، وجود دارد که در آن ، معمولاً پروتز ، فشرده شده و همین فشردگی به شکل ترکیدگی نشان داده می شود ، ولی در واقع ، پارگی یا ترکیدن پروتز سینه اتفاق نیافتاده است.

جراحی برای ترمیم ترکیدگی پروتز سینه

وقتی ایمپلنت های پر شده با ژل سیلیکون یا محلول سالین ، دچار ترکیدن پروتز سینه می شوند ، ایمپلنت باید طی یک فرایند جراحی ، برداشته شود. در برخی موارد ، جراح ، کپسول بافت اسکار اطراف ایمپلنت را نیز بر می دارد و در برخی موقعیت ها ، فقط با ایجاد چند برش کوچک ، کار خارج کردن پروتز را انجام می دهد.

اگر در هر دو سینه شما پروتز وجود داشته باشد ، جراح پلاستیک شما ، در بیشتر موارد ، هر دو پروتز را برمی دارد ، حتی اگر تنها یکی از آنها دچار ترکیدگی شده باشد.اگر پروتز شما از جنس ایمپلنت سیلیکون باشد ، ماده به خارج از کپسول نشت می کند و جراح ، سیلیکونی که به بیرون نشت کرده است را بر می دارد.

اگر شما قصد داشته باشید دوباره سینه هایتان را پروتز کنید ، جراح ، ایمپلنت های جدید را در طول همان جراحی مربوط به برداشتن پروتز ترکیده ، در سینه ها قرار می دهد. در برخی موارد ، جراح به شما توصیه می کند تا ایمپلنت از نوع دیگری را برای پروتز سینه های خود مورد استفاده قرار دهید.

چهار علامت ترکیدن پروتز سینه

در این بخش ، به معرفی چهار مورد از رایج ترین علائم ترکیدگی پروتز سینه می پردازیم :

  • کاهش سایز سینه

اگر از ایمپلنت سالین برای بزرگ کردن سینه های خود استفاده کرده و پروتز شما دچار پارگی شده است ، فوراً متوجه این پارگی یا اصطلاحاً ترکیدگی خواهید شد. سالین از پوسته الاستومر سیلیکون بیرونی پروتز شما ، به بیرون نشت می کند. وقتی ترکیدگی پروتز سینه سالین اتفاق می افتد ، سینه ها بلافاصله ، خوابیده می شوند. این اتفاق معمولاً ظرف یک یا دو روز رخ می دهد و اندازه سینه ها به میزان قابل ملاحظه ای تغییر می کند. محلول سالین توسط بدن جذب می شود و هیچ خطری را برای سلامت عمومی شما به عمومی شما به همراه نخواهد داشت.

  • تغییر در شکل سینه 

اگر پروتز شما از نوع سیلیکون است و دچار ترکیدگی پروتز سیلیکون شده اید ، اندازه سینه دستخوش تغییر نمی شود. علت این است که ماده سیلیکون داخل این نوع ایمپلنت ، ماده ژل مانند غلیظ تری است. البته شما متوجه اندکی تغییر در شکل سینه تان می شوید ولی به طور کلی ، اکثر بانوان تغییری را در اندازه سینه خود در صورت ترکیدگی این نوع ایمپلنت تجربه نمی کنند. بهمین علت است که ترکیدگی پروتز سیلیکون ، ترکیدگی خاموش نامیده می شود. به مرور زمان ، ترکیدن پروتز سینه سیلیکون ، یک واکنش التهابی را نشان داده و دچار انقباض شده و سینه محکم می شود. به همین علت است که توصیه می شود هر چند سال یک بار جهت کنترل ترکیدگی یا سلامت پروتز پستان خود ، تست MRI بدهید.

  • احساس درد و حساسیت در سینه

صرفنظر از نوع ایمپلنت استفاده شده برای پروتز ، ترکیدگی می تواند باعث حساس شدن یا تجربه اندکی درد در سینه شود. در بیماران دارای پروتز سالین ، این درد ، در نتیجه از دست رفت شکل برجسته و افتادگی پوست سینه اتفاق می افتد. به بیماران دارای پروتز سالین ، توصیه می شود از مصرف ایبوپروفن یا آسپرین برای تسکین درد خودداری کنند ، چون این دو محصول دارویی ، رقیق کننده خون بوده و پروسه برداشتن و جایگزین کردن پروتز سینه شما را دو الی سه هفته به تعویق خواهند انداخت.

  • برآمدگی در سینه

پروتز سالین معمولاً باعث ایجاد برآمدگی های کوچکی در سینه دچار ترکیدگی پروتز ، می شود. در زنانی که ترکیدگی پروتز سینه سیلیکون را تجربه کرده اند ، این برآمدگی ها قابل ملاحظه تر بوده و در داخل یا اطراف خود سینه یا در ناحیه زیر بغل اتفاق می افتند. به خاطر داشته باشید که با توجه به کند بودن روند ترکیدن پروتز سینه سیلیکون ، این برآمدگی ها نیز فوراً قابل احساس نخواهند بود.

تذکر :

لازم به ذکر است اگر قرار باشد ضربه ای باعث پارگی پروتز سینه شود ، یقیناً قفسه سینه را نیز دچار آسیب خواهد کرد. این شایعه باعث شده تا بانوان دچار نگرانی و وسواس بیشتری در رابطه با عوارض این جراحی زیبایی بشوند.

افرادی که تحت این عمل قرار می گیرند ، در صورتی که توسط یک جراح سینه خوب و مجرب ، جراحی شوند. اقدامات قبل از جراحی ( مانند عدم مصرف سیگار ، عدم استفاده از برخی دارو ها ) و مراقبت های بعد از آن را ( نظیر مصرف به موقع آنتی بیوتیک ها ، عدم انجام فعالیت های سنگین و پر تحرک به ویژه فعالیت هایی که منجر به ایجاد درد در قفسه سینه بشوند و مراجعه برای ویزیت های دوره ای ) را جدی بگیرند ، می توانند مطمئن باشند که دچار مشکلات اینچنینی نخواهند شد.

خطر ترکیدن پروتز سینه در چه افرادی بیشتر است ؟

  • دوندگان
  • ورزشکاران حرفه ای
  • دوچرخه سواران و اسب سواران
  • مربیان ورزشی

عاملی که خطر ترکیدن پروتز پستان را افزایش می دهد ؟

دقت داشته باشید که ترکیدن پروتز سینه امری ثابت و همیشگی نیست. ایمپلنت های امروزی از بهترین متریال و با جدیدترین تکنیک های روز دنیا ساخته می شوند ؛ به همین دلیل احتمال ترکیدگی در آن ها بسیار کم است. از طرفی در حال حاضر عمل بزرگ کردن سینه با پروتز یکی از بدون عارضه ترین و کم خطرترین جراحی های زیبایی به شمار می آید. تنها افرادی که تحرک فیزیکی بسیار بالایی دارند و ورزش هایی انجام می دهند که احتمال وارد شدن ضربه شدید و سنگین به قفسه سینه وجود دارد ، بیشتر از سایرین در خطر ترکیدگی پروتز پستان قرار دارند.

آیا پارگی پروتز سینه خطرناک است ؟

به صورت کلی ترکیدگی و آسیب پروتز موضوع نگران کننده ای نیست و نیاز به اقدام درمانی فوری ندارد اما ممکن است در طولانی مدت مشکلاتی را ایجاد نماید. در ابتدا ترکیدن پروتز سینه موجب بهم خورد شکل و اندازه سایز سینه ها می شود ؛ از طرفی ممکن است جذب محتویات پروتز توسط بدن نگرانی هایی را برای افراد ایجاد نماید. زمانی که پارگی رخ می دهد ، محتویات داخلی ایمپلنت به سمت فضای خارج از پروتز و در اطراف سینه شروع به حرکت می کنند که فرد به راحتی می تواند متوجه علائم پاره شدن ایمپلنت خود شود ؛ چراکه فرم پستان ها به هم می خورد و بخش هایی از آن نرم یا سخت تر از قبل می شود. در مواردی که پارگی شدید باشد ، ممکن است دردی عمیق در ناحیه سینه ها احساس شود.

فرقی نمی کند که متریال و محتویات داخلی پروتز سینه شما چه باشد ؛ به هر حال بهتر است از جذب این ماده توسط بدن جلوگیری شود و برای تعویض و تخلیه پروتزها در زمان مناسب به جراح سینه تهران مراجعه نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]