زمان مطالعه: 3 دقیقه

علائم سرطان سينه

علائم سرطان سينه : در اثر  رشد خارج از قاعده سلول هاي غير طبيعي در سينه  سرطان سينه بروز مي کند. تومورها به دو دسته تقسيم بندي مي شوند:

  1. تومورهاي خوش خيم
  2. تومورهاي بد خيم

رشد سريع و زياد سلول ها در هر دو نوع تومور مشهود مي باشد.

در تومورهاي خوش خيم زياد شدن سلول ها در يک مرحله مشخص متوقف مي گردد، اما در تومورهاي بدخيم  رشد سلول ها به صورت غيرقابل مهار ادامه مي يابد به گونه اي که در اثر عدم درمان، کل بدن را از کار انداخته و تحت الشعاع قرار مي دهد.

علائم سرطان سينه

علائم سرطان سينه

  • توده يا تومور سينه :

در اثر وجود توده در سينه، زماني که سينه را لمس مي کنيم، به صورت سفت و سخت و گاهي غير متحرک يا همراه با چسبندگي به اطراف توده هاي مشکوکي حس مي گردد. اين توده ها بدون ايجاد درد بوده و تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن آن به عهده پزشک معالج مي باشد.

  • ترشح از نوک سينه :

بر اثر سرطان سينه ممکن است ترشحاتي از پستان خارج شوند. اين ترشحات با رنگ¬هاي متفاوت بوده و عموما به صورت خون واضح، خونابه و در بعضي موارد بي رنگ مي باشد.

  • تغييرات پوست سينه :

گاهي پوست سينه کشيده شده و نوک سينه به صورت فرو رفته درمي آيد اين علائم قطعا مبتني بر وجود سرطان نمي باشند و ممکن است به دنبال بيماري هاي خوش خيم سينه بروز کرده باشد.

  • تغييرات نوک سينه :

در دوران بلوغ يا پس از شيردهي در برخي افراد فرورفتگي نوک سينه بروز مي کند که اغلب به خودي خود به حالت اوليه باز مي گردد. اما در مورد سرطان سينه، اين فرورفتگي حالت ثابت دارد.

  • بزرگي غدد لنفاوي زير بغل :

بزرگ بودن غدد لنفاوي زير بغل را نبايد به طور قطع دال بر سرطان سينه دانست چون ممکن است اين امر بر اثر مواردي از قبيل: التهاب، ضايعات خوش خيم، ضربه به دست و يا سينه به وجود آمده باشد.

  • تغيير اندازه ي سينه :

گاهي  يک طرف پستان از طرف مقابل بزرگتر مي باشد که تشخيص اينکه اين مسئله بر اثر سرطان بروز نموده يا خير به عهده پزشک معالج مي باشد. چون ممکن است اين ضايعه در اثر التهابات زياد يا وجود يک تومور بزرگ در سينه به وجود آمده باشد.

 

علائم سرطان سينه

معاينات معمول در مواجهه با علائم سرطان سينه

جراح سينه روي افرادي که به منظور احساس درد و يا پديد آمدن توده در سينه به مطب مراجعه نموده اند تست‌هاي معمولي انجام مي دهد.

  • معاينه‌ ي فيزيکي

پزشک براي جستجوي توده در سينه، سينه ها و زيربغل را مورد معاينه و لمس قرار مي دهد و وجود عارضه يا ترشح در نوک سينه ها را نيز بررسي مي کند.

  • سابقه‌ ي پزشکي

گاهي سرطان سينه مربوط به ژن ها مي باشد لذا مي بايست از وجود سابقه ابتلا به سرطان در خانواده پزشک را آگاه سازيد. پزشک درباره علائم درد در سينه ها و اولين باري که با اين علائم مواجه شديد و نيز درباره سابقه پزشکي شما و داروهايي که مصرف مي نماييد و همچنين سابقه خانوادگي اين بيماري در بستگان درجه اول تان سوالاتي از شما مي پرسد.

  • ماموگرافي

ممکن است جهت تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن توده، پزشک عکس‌برداري با اشعه‌ ايکس تجويز نمايد.

  • سونوگرافي

سونوگرافي امکان داشتن تصويري از بافت سينه را براي پزشک فراهم مي کند.

  • MRI

MRI يک روش تصويربرداري غيرتهاجمي است که جهت بررسي بافت سينه مورد استفاده قرار مي گيرد. پزشک در کنار ساير آزمايش‌ها ممکن است MRI نيز تجويز کند.

  • بيوپسي

براي آزمايش ممکن است لازم باشد بخش کوچکي از بافت سينه برداشته شود اين عمل موسوم به بيوپسي مي باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]