زمان مطالعه: 3 دقیقه

سرطان سینه ، شایع ترین سرطان در ایران محسوب می شود و همچنین اولین سرطان زنان ایرانی به شمار می آید. سالانه در حدود 10هزار مورد سریان جدید در کشور یافت می شود که سرعت رشدی معادل 5 درصد دارد به طوری که هر سال حدود  500 نفر به این آمار افزوده می شوند. میزان بروز آن نیز حدودا 30 در هر 100 هزار نفر از زنان ایرانی می باشد. بر اثر ابتلا به سرطان پستان تغییراتی در پوست ایجاد می گردد ؛ لذا در ذیل می خواهیم به موضوع تغییرات پوست سینه در سرطان بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص مطالعه مقاله پیش رو از دکتر محمد هادیزاده ، جراح سینه تهران را از دست ندهید.

 

تغییرات پوست سینه در سرطان

 

تغییرات پوست سینه در سرطان

بر اثر ابتلا به سرطان فرورفتگی و یا کشیدگی پوست اتفاق می افتد. تومور سرطانی ، نسوج اطراف خود را درگیر می سازد و موجب کوتاه شدن رباط های نگه دارنده سینه می گردد. بر اثر این تغییرات ، فرو رفتگی هایی در پوست سینه به وجود می آید. امکان دارد فرورفتگی های ایجاد شده به طور ثابت و مشخص وجود داشته باشند و یا در حالات خاصی از معاینه توسط جراح سینه ، پیدا شوند. کشیده شدن پوست ناشی از سرطان ایجاد نمی شود و ممکن است به دلیل بیماری های خوش خیم پستان حاصل شوند. در بعضی موارد ممکن است چسبندگی بافت سرطان به نواحی زیر موجب ایجاد تغییراتی در فرم پستان شود. به علاوه تهاجم بافت سرطانی امکان دارد منجر به ایجاد زخم در پوست شود. عروق زیر جلدی برجسته و واضح در یک قسمت نیز می تواند از علائم ابتلا به سرطان باشد.

در صورتی که پوست سینه متورم شود و یا تغییرات مشخص پوست پرتقالی در سینه نشان دهنده وخامت بیماری می باشد و اگر تورم با قرمزی ، گرمی و درد همراه شود ، امکان دارد به علت سرطان التهابی سینه باشد. گاهی علاوه بر حالت التهابی ، توده ای نیز قابل لمس می باشد. تهاجم غدد لنفاوی زیر بغل در مراحل اولیه بیماری اتفاق می افتد.

شباهت علائم پوستی سرطان به اگزما

بروز جوش و بثورات پوستی که می تواند با خارش و سوزش همراه باشد ، آخرین علامت پوستی سرطان پستان است و حالت هایی شبیه به اگزما دارد. به همین علت توصیه می شود اگر به هر یک از این علائم و نشانه ها دچار شدید ، حتما به یک پزشک متخصص در زمینه بیماری های سینه مراجعه نمایید تا مطمئن شوید تغییرات پوستی شما ناشی از سرطان است یا اگزما ! اگر علائم پوستی شما به دلیل اگزما باشد با مصرف دارو ، خارش و بثورات پوستی درمان شده و التیام پیدا می کند.

نشانه های پوستی سرطان سینه در مردان

تغییرات پوست سینه در سرطان آقایان با نشانه های زیر همراه است :

  • بروز توده های بدون درد در بدن
  • افزایش ضخامت پوست سینه
  • خروج ترشح از نوک سینه
  • کم رنگ شدن ، قرمزی یا چروکیده شدن نوک پستان

التهابات پوستی سینه در سرطان پستان

  1. خوب است این موضوع را به یاد داشته باشید که لکه های قرمز که مانند اگزما و آلرژی به علت واکنش پوست نسبت به محیط بیرون بروز پیدا می کنند را نباید با علائم پوستی سرطان سینه اشتباه بگیرید. برای تشخیص التهابات پوستی ناشی از سرطان پستان لازم است معاینات لازم توسط پزشک متخصص انجام شود و گاهی ممکن است نیاز به ماموگرافی و سونوگرافی سینه باشد. گاهی ممکن است التهابات پوستی به عفونت ارتباط داشته باشد.
  2. پوست پرتقالی شدن پوست یکی از نشانه های التهاب پوست سینه در اثر سرطان است و در صورت نمایان شدن این نشانه می تواند ناشی از شرایط بحرانی باشد.
  3. اگر همراه با نشانه ها و علائم پوستی در سینه ها ، درد ، قرمزی و احساس گرما وجود داشت احتمال بروز توده های سرطانی بالا است و نیاز به مراجعه به پزشک می باشد.
  4. زخم پوستی بر اثر چسبندگی بافت های سرطانی از دیگر دلایل تغییرات در فرم پستان ها می باشد ؛ از این رو ممکن است شاهد زخم هایی روی پوست سینه خود باشید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]