زمان مطالعه: 8 دقیقه

افرادی که مبتلا به سرطان پستان می شوند در ابتدا سوالات متعددی در ذهن شان ایجاد می شود که یکی از آن ها در مورد انواع سرطان سینه است، در این مقاله دکتر هادیزاده بهترین جراح سینه تهران توضیحات جامع و کاملی در این خصوص مطرح نموده اند که توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

انواع سرطان سینه

✔ به طور کلی سینه زن متشکل از سه نوع لنفاوی، لوبول و استروما می باشد:

مجراهای لنفاوی کانال هایی هستند که شیر را به سمت نوک سینه هدایت می کنند. استروما بافتیست که در برگیرنده بافت چربی و بافت پیوندی است و لوبول ها نیز غدد تولید کننده شیر هستند. سرطان های سینه به دو دسته تهاجمی و سرطان هایی که انتشار پیدا نکرده اند تقسیم می شوند. در این مقاله به بررسی موضوع ” انواع سرطان سینه ” می پردازیم.

این سرطان را می توان بر اساس نوع بافت منشا تقسیم بندی کرد. تورم سرطانی به این معنی می باشد که سرطان در بافت پوششی شروع شده است. سرطان سارکوما نوعی سرطان است که درون بافت پیوندی ایجاد می شود و از بافت پیوندی در سینه یا بافت های پیوندی دیگر نمایان می شوند. می توان سرطان سينه را بر اساس نوع بافت منشا تقسیم بندی نیز نمود. تورم سرطانی به این معنی می باشد که سرطان در بافت پوششی شروع شده است. سرطان سارکوما نوعی از سرطان است که درون بافت پیوندی ایجاد می شود و از بافت پیوندی در سینه یا بافت های پیوندی دیگر پدیدار می شوند.

مبنای دیگر برای تقسیم بندی انواع سرطان سینه :

  • سرطان های خوش خیم
  • سرطان های متاستازی

بیشتر سرطان هایی که شناخته شده اند جزو سرطان های خوش خیم می باشند. در سرطان های خوش خیم که اغلب بی خطر هستند تومور ثابت می ماند و نمی تواند جابجا شود و می توان با عمل جراحی از بدن خارج کرد. سرطان های سینه متاستازی دارای انواع زیادی می باشند و به دو دسته منتشر نشده و تهاجمی تقسیم بندی می شوند. سرطان مجاری لنفی در ناحیه ، نوع ماژور سرطان می باشد. سایر انواع سرطان سینه عبارتند از سرطان لوبول در ناحیه ، تورم سرطانی ماژور و تورم سرطانی تهاجمی مجاری لنفی.

شایع ترین نوع تورم سرطانی غیر تهاجمی ، تورم سرطانی در محل سرطان لنفی یا تورم سرطانی داخل مجاری لنفی می باشد. در این نوع سرطان، تومور درون مجرای لنفاوی قرار دارد و منشر نشده است. از دیگر سرطان های مینور سینه می توان به سرطان التهابی پستان ، سرطان مغزی نخاعی ، تورم سرطانی برآمدگی مانند ، تورم سرطانی متاپلاستیک ، تورم مختلط ، تورم سرطانی لوله ای شکل ، تومور های سرطانی موکینوز و غیره اشاره کرد.

انواع سرطان سینه

کارسینوم داکتال درجا (DCIS)

کارسینوم داکتال درجا یکی از انواع غیر تهاجمی سرطان سینه به حساب می آید و زمانی شناسایی می شود که سلول هایی غیر طبیعی در در غشا پوششی غدد شیری پستان دیده می شود. این سلول های غیرعادی درمان غدد شیری باقی می مانند و به بافت ها مجاور نفوذ نمی کنند. کارسینوم داکتال درجا از ابتدایی ترین انواع سرطان سینه است که درمان آن آسان است. اما دقت داشته باشید. چنانچه این بیماری بدون درمان رها شود یا وجود آن تشخیص داده نشود ، این احتمال وجود دارد که با گذشت زمان بافت های اطراف را نیز درگیر کند.

کارسینوم داکتال تهاجمی :

زمانی که سلول های سرطانی در غشا پوششی غدد شیری ، دیگر بفت ها سینه را نیز آلوده می سازند ، بیماری سرطان سینه به نوع کارسینوم داکتال تهاجمی مبدل می شود. این توده های سرطانی این قابلیت را دارند که علاوه بر بافت های پستان به دیگر نواحی بدن نیز سرایت کنند.

کارسینوم لوبولار درجا :

زمانیکه سلول های سرطانی در غدد تولید کننده شیر شناسایی شوند ، در حقیقت سرطان پستان کارسینوم لوبولار درجا اتفاق افتاده است. در نوع خوش خیم این بیماری ، سایر قسمت های سینه آلوده به توده های سرطانی نمی شوند. همچنین به راحتی می توان به درمان این عارضه پرداخت . در صورتیکه به درمان عارضه اهمیتی داده نشود ، با گذشت زمان بیماری پیشرفت کرده و از محل اصلی یعنی غدد تولید کننده شیر خارج شده و سرطان را به سایر بافت ها ، خون ، سیستم لنفاوی و دیگر بخش های بدن منتقل می کند. در این شرایط کارسینوم لوبولار تهاجمی اتفاق افتاده است که یکی از معمول ترین نوع غیر تهاجمی انواع سرطان سینه می باشد.

نکته : شایان ذکر است که ماموگرافی یکی از راه های تشخیص سرطان سینه به حساب می آید اما این پروسه در مشخص کردن انواع سرطان سینه غیر تهاجمی دقت و عملکرد بالایی ندارد. بدین نحو برا تشخیص دقیق تر MRI انجام می شود تا در صورت وجود کارسینوم لوبولار تهاجمی ، متخصص متوجه آن شود.

راه های پیشگیری از انواع سرطان پستان

  1. به منظور پیشگیری از بروز انواع سرطان سینه مصرف ریز مغذی های گیاهی را با خوردن مقادیر فراوانی از میوه ها ، سبزی ها ، غلات سبوس دار ، دانه ها ، خشکبار و حبوبات افزایش دهید.
  2. هر روز فعالیت های بدنی و ورزش داشته باشید زیرا بر اساس مطالعاتی ثابت شده است که زنانی که روزانه 30 تا 45 دقیقه ورزش دارند 20 تا 40 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان می باشند.
  3. هرگز سیگار نکشید و در محیط هایی که دود سیگار وجود دارد قرار نگیرید زیرا زنان سیگاری 40 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان می باشند.
  4. از چربی های سالم استفاده کنید و مصرف چربی ها را کاهش دهید، مصرف روغن زیتون و روغن امگا3 را افزایش دهید.
  5. تا جایی که ممکن است از تماس با عوامل سرطان زا همچون غذاهای سرطان زا، تشعشعات غیر ضروری پرتوایکس، هورمون درمانی، تماس فیزیکی با استنشاق حشره کش ها و آفت کش ها خودداری کنید.
  6. مکمل های غنی از ریز مغذی ها را برای پیشگیری از انواع سرطان سینه مورد استفاده قرار دهید.
  7. حتما وزن خود را به حد سالم و طبیعی برسانید زیرا طبق بررسی ها زیاد بودن وزن عاملی موثر در بروز سرطان می باشد.
  8. از نوشیدن الکل اجتناب کنید زیرا بر اساس بررسی های انجام شده مصرف کنندگان الکل بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان می باشند.

انواع سرطان سینه

روش های درمانی انواع سرطان سینه

1 . شیمی درمانی

شیمی درمانی یک روش درمان انواع سرطان سینه می باشد که در آن ترکیبی از دارو ها برای تخریب سلول های سرطان یا کند نمودن فرایند رشد این سلول ها استفاده می شود. سیتوتوکسیک دارویی است که معمولاً به صورت خوراکی یا از طریق تزریق درون وریدی یا از طریق جریان خون وارد بدن می شود. شیمی درمانی بر اساس فاکتورهای متعدد از قبیل موارد زیر به بیمار ارائه می شود.

  • نوع تومور
  • گرید تومور
  • اندازه تومور
  • نوع گیرنده ها و وضعیت آنها
  • تعداد گره های لنفاوی درگیر و درجه درگیری آنها
  • خطر شیوع سرطان به بخش های دیگر بدن

تیم پزشکی برای انتخاب ترکیب مناسبی از داروهای شیمی درمانی برای سرکوب کردن هر مرحله رشد سلول های سرطان ، تصمیمات لازم را اتخاذ می نماید.

2 . هورمون درمانی

هورمون هایی از قبیل استروژن و پروژسترون ، مواد شیمیایی تولید شده توسط غدد بدن می باشند. در حالت نرمال ، این هورمون ها ، سیکل های بدن مثل قائدگی را تنظیم می کنند. البته ، گاهی اوقات همین هورمون ها می توانند باعث رشد سرطان شوند. پاتولوژیست تست هایی را بر روی سلول های سرطان با هدف تعیین این موضوع که آیا آنها دارای گیرنده های تغذیه کننده استروژن و پروژسترون و تحریک رشد آنها می باشند یا خیر ، انجام می دهند. اگر سلول های سرطانی دارای این گیرنده ها باشند ، بهترین جراح سینه تهران داروهای هورمون درمانی از قبیل بلاکرها یا بازدارنده ها را توصیه می کند. هر دو نوع دارو به تخریب سلول های سرطان از طریق قطع منبع تغذیه برای هورمون ، کمک می کند.

3 . تحقیق آزمایشی سرطان سینه متاستاز

آزمایشات بالینی زیادی به طور تخصصی برای سرطان متاستاز ، توسعه یافته است. حتماً مطمئن شوید که آنکولوژیستی که سرطان شما را درمان می کند ، به جدیدترین اطلاعات مربوط به آزمایشات بالینی دسترسی دارد.

4 . درمان های استاندارد و آزمایشات بالینی

قبل از انتخاب طرح درمان انواع سرطان سینه ، باید تفاوت بین درمان استاندارد و آزمایشات بالینی را درک کنید.

  • درمان های استاندارد این بیماری روش هایی هستند که متخصصان آنها را بعنوان روش های مناسب ، پذیرفته شده و دارای کاربرد وسیع ، پذیرفته اند. این فرایندهای استاندارد بعنوان فرایندهایی مفید برای مبارزه با این بیماری در گذشته ، پذیرفته شده بوده اند.
  • یک آزمایش بالینی ، یک مطالعه تحقیقاتی اثبات شده می باشد که به باور برخی پزشکان ، دارای توان بالقوه بالا برای بهبود بخشیدن به درمان های استاندارد می باشند. وقتی آزمایشات بالینی در مقایسه با روش های استاندارد ، نتیجه بهتری را نشان می دهند ، این درمان جدید ، بعنوان روش استاندارد معرفی می شود.

5 . خود مراقبتی در طول دوره درمان و پس از آن

دنبال کردن یک فرایند خود مراقبتی مناسب ، قبل از درمان ، در طول درمان و بعد از آن الزامی می باشد. این خود مراقبتی باید جنبه های فیزیکی و روحی را در بر گیرد. خود مراقبتی شامل موارد زیر می باشد :

  • تغذیه خوب
  • فعال بودن
  • انجام یک فعالیت ورزشی روتین مناسب
  • درک افکار ، احساسات ، واکنش ها
  • وقت گذاشتن برای خود
  • الویت دادن به سلامت روح و روان

6. جراحی

دو نوع جراحی برای درمان انواع سرطان سینه وجود دارد :

  • جراحی حفظ سینه ، که در آن تنها تومور برداشته می شود.
  • ماستکتومی ، در این عمل کل سینه برداشته خواهد شد.

در خیلی از موارد ، می توان بعد از ماستکتومی ، عمل ترمیمی انجام داد تا سینه بازسازی شود. تحقیقات نشان داده اند زمانی که بعد از جراحی حفظ سینه ، شیمی درمانی انجام شود ، به همان اندازه ماستکتومی در درمان سرطان تاثیرگذار خواهد بود.

عمل حفظ سینه

این پروسیجر شامل لامپکتومی یا یک برش عریض خواهد شد و در آن تومور و بخش کوچکی از بافت اطراف آن برداشته خواهد شد. گاهی اوقات ممکن است بخشی از سینه به طور کامل برداشته شود. در صورتی که از این روش از درمان انواع سرطان پستان بهره بگیرید ، بسته به موارد زیر مقداری از بافت پستان برداشته خواهد شد :

  • نوع سرطانی که به آن مبتلا شده اید
  • اندازه تومور و موقعیت جایگیری آن در سینه
  • مقدار بافتی که نیاز است برداشته شود
  • اندازه سینه های خود فرد

بهترین جراح سینه تهران همیشه مقداری از بافت سالم اطراف تومور را نیز برمی دارد تا برای کشف نشانه هایی از سرطان ارزیابی گردد. در صورتی که نشانه ای یافت نشود ، به این معنی است که این بیماری به احتمال زیاد باز نمی گردد.

اما در صورتی که سلول های سرطانی در این بافت پیدا شوند ، یعنی نیاز است تا بافت بیشتری از پستان حذف گردد. پس از اتمام جراحی حفظ سینه ، قطعا به شما پیشنهاد می شود تا تحت شیمی درمانی قرار گیرید تا سلول های باقی مانده نیز از بین بروند.

ماستکتومی

در این پروسه از درمان انواع سرطان سینه ، کل بافت پستان برداشته خواهد شد ، حتی نوک آن. در صورتی که هیچ نشانه ای از سرایت سرطان به غدد لنفاوی وجود نداشته باشد ؛ این عمل انجام می شود و بیوپسی نیز به انجام خواهد رسید.

اگر این بیماری به غدد لنفاوی سرایت کرده باشد ، نیاز است تا غدد لنفاوی نیز از طریق ناحیه زیر بغل بیرون آورده شوند.

سلامت استخوان در انواع سرطان سینه

سلامت استخوان ها در برخورداری از یک سلامت عمومی خوب خصوصاً در بیماران مبتلا به این عارضه و نجات یافتگان از این بیماری ، بسیار حائز اهمیت است. بازماندگان از سرطان پستان در مقایسه با سایر افراد ، 68 درصد بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان و استئوپنی قرار دارند. هورمون درمانی در این بیماری نیز می تواند خطر شکستگی استخوان ها را افزایش دهد. اگر سلامت استخوان ها در بازماندگان از این بیماری در سطح خوبی باشد ، احتمال زنده ماندن آنها و افزایش طول عمرشان بیشتر خواهد شد. بنابراین تلاش برای حفظ سلامت استخوان ها بخش ضروری حفظ یک سبک زندگی با کیفیت است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]