زمان مطالعه: 9 دقیقه

در این مقاله که با عنوان پرسش و پاسخ پروتز سینه تهیه شده است ؛ دکتر هادیزاده ، جراح سینه خوب در شهر تهران سوال هایی که برای متقاضیان پروتز سینه پیش آمده است را ، پاسخ داده اند ، به شما عزیزان توصیه می کنم حتما حتما حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و در انتها اگر همچنان سوالی در این خصوص داشتید می توانید پرسش های خود را در قسمت دیدگاه سایت مطرح نمایید تا در اولین فرصت کارشناسان ما به سوالات شما پاسخ دهند.

پرسش و پاسخ پروتز سینه - دکتر هادیزاده

پرسش و پاسخ پروتز سینه با دکتر هادیزاده

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای انجام جراحی پروتز سینه هستند ؟

عدم تناسب سایز سینه با اندام های دیگر بدن فرد ، ( یعنی سایز سینه کوچک تر از حد معمول باشد ، که این موضوع ناشی از عدم رشد در بلوغ است. در مواردی هم به دلیل آتروفی [ تحلیل رفتن ] که به دنبال شیر دهی و رژیم های لاغری اتفاق می افتد. ) از بیشترین اندیکاسیون هایپروتز پستان هستند.

در مواردی که پروتز گذاری به علت آتروفی باشد ، در صورتی که با افتادگی سینه همراه باشد ، انجام پروتز سینه همزمان با لیفت سینه ، توصیه می شود. البته در مواردی که سایز سینه ها خیلی کوچک نیست ، اما باز هم باعث عدم تناسب اندام در فرد شده است ، برای زیبایی بیشتر انجام جراحی ، توصیه می گردد. پروتز برای ساخت پستان ، در مواردی که نقص مادرزادی در یک سینه وجود دارد نیز کاربرد دارد. همچنین در مواردی که سرطان پستان منجر به برداشتن کامل سینه شده است و یا در مواردی که بخواهیم سینه را تخلیه کنیم و برای حفظ ظاهر سینه ، از پروتز به عنوان جایگزین استفاده خواهیم کرد.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با متداول ترین پرسش و پاسخ پروتز سینه آشنا نماییم.

پرسش و پاسخ پروتز سینه

از چه سنی می توان جراحی پروتز سینه انجام داد ؟

از سن 20 سالگی به بعد ، در صورت تایید سلامتی ، انجام جراحی، مانعی ندارد.

تا چه موقع درد ناشی از جراحی ادامه خواهد داشت ؟

معمولاً 3 تا 7 روز بسته به میزان تحمل درد در فرد ، در برخی موارد تا دو هفته پس از جراحی ، درد ادامه دارد ، زیرا هنگامی که دست را حرکت دهیم ، عضله ی پکتورال را تکان می دهیم ، درد بروز می کند ، اما پس از یک ماه حتی با لمس و یا فشار بر روی پروتز ، امکان درد وجود ندارد.

آیا پس از گذاشتن پروتز در سینه امکان بارداری وجود دارد ؟

انجام این جراحی هیچ گونه ممنوعیتی را برای بارداری ایجاد نمی کند و ارتباطی با یکدیگر ندارند.

آیا قرار دادن ایمپلنت در سینه برای شیردهی مشکلی ایجاد می کند ؟

به دلیل اینکه معمولاً پروتز را زیر عضله قرار می دهیم ، مشکلی را پیش نمی آورد ، البته این که سایز سینه پس از شیردهی تا چه حد تغییر کند و بزرگ تر بشود و پس از پایان دوره شیردهی به همان فرم اولیه برگردد ، به میزان بزرگ شدن و مدت دوره شیردهی و میزان آتروفی بستگی دارد و این گونه نخواهد بود که ، از هر نوع پروتز که استفاده کرده ایم به همان فرم اولیه ی قبل از شیردهی بازگردد.

چگونه پروتز را در سینه جایگذاری می کنند ؟

در ویدیو زیر دکتر هادیزاده توضیحات جامعی درباره جایگذاری پروتز پستان داده اند، چرا که یکی از سوالات متداول در این جراحی می باشد.

پروتز را در کدام محل ها می توان قرار داد ؟

ایمپلنت سینه را در سه محل می توان قرار داد :

  1. زیر عضله ی سینه ای ( عضله پکتورالیس )
  2. روی عضله سینه ای
  3. زیر فاشیا

هر سه حالت بر اساس سن اندیکاسیون متفاوت است . در بانوان جوان که نسج سینه ندارند ، بیشتر پروتز را زیر عضله قرار می دهیم. روی عضله در بانوانی که نسج سینه دارند وقصد داریم تا پتوز ( افتادگی ) سینه را بدون جراحی لیفت برطرف کنیم و این که بخواهیم فرم کلی سینه کمی حالت افتاده داشته باشد و همچنین نخواهیم سایز سینه را خیلی افزایش بدهیم ، پروتز را روی عضله یا زیر فاشیای عضله قرار می دهیم.

چند نوع پروتز مورد استفاده قرار می گیرد ؟

به طور کلی از نظر فرم پروتز ها دو نوع هستند : پروتز های گرد ، پروتز های اشکی شکل یا آناتومیکال

از پروتز های آناتومیکال بیشتر در افراد سن بالا استفاده می شود ، زیرا فرم طبیعی سینه حفظ می شود.

جنس خارجی پروتز ها از سیلیکون است ، به دلیل آن که بدن تحمل این ماده را دارد و آن را دفع نمی کند.

داخل پروتز ها نیز در گذشته با آب نمک پر می شد و در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و بیشتر پروتز ها را با ژل پر می کنند ، تا حالت طبیعی از نظر لمس داشته باشد.

البته برای این که پروتز از هر لحاظ حالت طبیعی داشته باشد ، به تبحر و مهارت جراح و همچنین نوع عمل بستگی دارد ، تا در آینده در هنگام لمس نرمال باشد و پروتز کمتر لمس بشود و حالت طبیعی داشته باشد.

چند نوع برش برای جاگذاری پروتز ها وجود دارد ؟

چهار نوع برش برای قرار دادن پروتز داریم :

  1. برش ناف ، که به صورت لاپراسکوپی است و در ایران کمتر انجام می شود.
  2. دور هاله سینه ، برای بانوانی که سینه دچار افتادگی نشده باشد ، همچنین قصد شیردهی نداشته باشند.
  3. برش زیر چین سینه ، بهترین نوع برش می باشد و کمترین اسکار ناشی از جراحی را خواهد داشت و پس از گذشت نهایت دو سال اثر اسکار نیز از بین می رود.
  4. برش زیر بغل ، به دلیل نوع فرهنگ ما و نوع لباس پوشیدن بانوان و بالا بردن و حرکات دست ، اسکار برش دیده خواهد شد ، کمتر استفاده می گردد.

آیا اشعه UV  و حمام آفتاب پروتز را تحت تاثیر قرار می دهد ؟

اینکه در معرض نور خورشید قرار بگیرید و در اصطلاح حمام آفتاب بگیرید ، مشکلی را برای پروتز ایجاد نمی کند ، اما استفاده از دستگاه های برنزه کننده  ( سولاریوم ) توصیه نمی شود و ممکن است پروتز را تحت تاثیر قرار بدهد.

آیا امکان پارگی پروتز وجود دارد ؟

به دنبال شایعه ای که یک شرکت هواپیمایی به دلیل منافع شخصی ( مرخصی های مکرر اعضای تیم خود برای انجام جراحی پروتز ) در رابطه با ترکیدن پروتز سینه در هواپیما ، این سوال را برای بانوان به وجود  آورده که آیا ممکن است پروتز دچار پارگی یا ترکیدن شود ؟

باید در مقاله پرسش و پاسخ پروتز سینه توضیح دهیم، هنگامی که فضای مورد نیاز برای قرار گیری پروتز در پستان ایجاد می گردد ، کمی هوا دور پروتز موجود است ، اما در طی روز های اولیه به طور کامل جذب می گردد و پروتز جزو بدن می شود و نه تنها در در هواپیما بلکه در هر ارتفاعی ، در ساختار پروتز تغییری به وجود نمی آید . فرد می تواند در نهایت بعد از گذشت 48 ساعت از جراحی سوار هواپیما بشود . لازم به ذکر است اگر قرار باشد ضربه ای باعث پارگی پروتز شود ، یقیناً قفسه سینه را نیز دچار آسیب خواهد کرد.

پرسش و پاسخ پروتز سینه - دکتر هادیزاده

آیا ممکن است پروتز باعث ابتلا به سرطان سینه شود ؟

در ابتدا باید گفت ، پروتز هایی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد ، همه مورد تایید سازمان FDA  و CA است و در بیشتر موارد نیز پروتز زیر عضله قرار می گیرد ارتباطی با نسج سینه ندارد و حتی اگر در زیر نسج هم قرار داشته باشد ، به دلیل این که به دور آن کپسول تشکیل می شود ، سرطان پستان به دنبال جراحی گزارش نشده است.

چه زمان باید پروتز تعویض شود ؟ آیا نیازی به تعویض پروتز هست ؟

در کتاب هایی که 10 تا 20 سال گذشته نوشته شده بود ، الزام تعویض پروتز توصیه می شد ، اما پروتز هایی که در حال حاضر استفاده می شود ، فرم و قوام پروتز ها ممکن است بعد از گذشت ده تا پانزده سال ، کمی تغییر کند و در صورت تمایل می توان آن را تعویض کرد ، ولی الزامی برای تعویض پروتز ها وجود ندارد.

پس از جراحی پروتز پستان چه موقع می توان ورزش را شروع کرد ؟

به دلیل این که معمولاً پروتز را زیر عضله قرار می دهیم ، حرکات ورزشی سنگین مربوط به دست را انجام ندهید ، ولی پیاده روی آهسته را از هفته دوم می توانید آغاز کنید ولی ، حرکات سنگین دست که ممکن است باعث ایجاد فشار بشود ، را از ماه دوم خیلی سبک و آهسته شروع کنید.

آیا جای بخیه های حاصل از این جراحی محو می شود ؟

جای بخیه بعد از عمل ، به طور کامل برطرف نمی شود و به صورت یک خط باریک به جا خواهد ماند ؛ البته به مرور زمان بسیار کمرنگ می شود.

در چه مواردی می توان نسبت به تعویض پروتز سینه اقدام نمود ؟

چنانچه پروتز، مورد اصابت ضربه شدید قرار گرفته و در اثر آن پاره شود؛ باید تعویض گردد.

آیا امکان انجام همزمان جراحی پروتز با لیفت سینه وجود دارد ؟

بله ، چنانچه بیمار علاوه بر نارضایتی از سایز سینه های خود ( کوچک بودن اندازه سینه ها ) ، با افتادگی و شل شدگی سینه نیز مواجه باشد می تواند هر دو عمل پروتز سینه و لیفت سینه را به طور همزمان انجام دهد تا به فرم و اندازه ای ایده آل برای سینه های خود دست یابد.

دوره نقاهت حاصلی از بزرگ کردن سینه با پروتز را چگونه سپری کنیم ؟

در ویدیو ذیل توضیحات جامعی در این خصوص داده شده است که توصیه می شود این ویدیو را که در مقاله پرسش و پاسخ پروتز سینه است حتما مشاهده کنید.

چگونه جراح سینه را انتخاب کنیم ؟

متخصصین جراحی پلاستیک و جراحی عمومی می توانند جراحی را انجام دهند ، اما بهتر آن است تا جراحی که انتخاب می کنید ، فلوشیپ های فوق تخصصی جراحی پستان باشد که تجربه ایشان در این زمینه بیشتر است ، زیرا احتمال بروز عارضه ناشی از جراحی کاهش می یابد و همچنین با مهارت و تجربه جراح پستان امکان کاهش احساس پروتز در موقع لمس نیز کمتر است.

آیا پروتز سینه عوارض دارد ؟

بعد از هر عمل جراحی در صورتی که مراقبت های لازم پس از آن به خوبی رعایت نشود می تواند عوارضی در پی داشته باشد. به عنوان مثال در برخی موارد ممکن است در اطراف پروتز سینه ، انقباض کپسولی رخ دهد و نیاز به انجام جراحی مجدد باشد ، البته احتمال بروز این عارضه بسیار ناچیز می باشد.

آیا بزرگ کردن بافت سینه به وسیله فیلر ها ( ژل ) توصیه می شود ؟

تزریق ژل و فیلر ها ، درون سینه به هیچ عنوان توصیه نمی گردد ، زیرا این فیلر ها لا به لای نسج سینه قرار می گیرند و ممکن است عوارضی را برای نسج سینه به همراه داشته باشند ؛ علاوه بر این ، به علت جاذبه زمین ممکن است ناقرینگی نیز ایجاد شود و در کل این عمل از نظر علمی توصیه نمی شود.

تزریق چربی در سینه در چه مواردی انجام می شود ؟

تزریق چربی در سینه با هدف بزرگ کردن سینه و افزایش زیبای آن ، عملی غیر علمی می باشد ، زیرا ممکن است در سینه گلوله گلوله شود و به صورت توده های سفت و بهم چسبیده در آمده و موجب شود تا در تشخیص سرطان سینه اختلال به وجود آید و تشخیص سرطان سینه به تعویق بیفتد. در ضمن باید گفت که تزریق چربی در پستان به خودی خود منجر به بروز سرطان نخواهد شد.

در افرادی که به دنبال درمان سرطان پستان ، به منظور برداشتن توده بخشی از سینه برداشته شده و ظاهر پستان را دچار نقص کرده ، برای پر کردن این فرورفتگی و جبران این عارضه می توان از تزریق چربی در پستان کمک گرفت . در ترمیم و بازسازی مواردی که کل سینه برداشته شده باشد ، در فرآیند بازسازی برای افزایش قطر پوست پستان و ایجاد سینه ی جدید نیز میتوان چربی تزریق کرد. در غیر این صورت ، به هیچ منظور دیگری پیوند چربی در سینه توصیه نمی گردد.

چه عواملی در انتخاب سايز پروتز پستان اثر گذار می باشند ؟

  1. ابعاد خارجی سینه
  2. ضخامت نسج نرم سینه
  3. ویژگی های فردی بیمار اعم ازسن ، قد ، وزن ، عرض شانه ، اندازه قفسه سينه ، اندازه لگن و باسن
  4. خواسته ها و تمایلات بيمار
  5. تشخيص و صلاحدید جراح پلاستیک

پرسش و پاسخ پروتز سینه

تا چند وقت بعد از عمل پروتز نباید اشیاء سنگین بلند کرد ؟

به طور کلی بعد از جراحی به مدت ٦ الی ٨ هفته ، نباید اشیاء و اجسام سنگین بلند کنید ، چرا که احتمال جابجایی پروتز طی هفته های ابتدایی پس از عمل وجود دارد.

تا چه مدت بعد از جراحی پروتز ، باید از سوتین طبی استفاده کرد ؟

به مدت 2 الی 3 ماه بعد از عمل پروتز باید از سوتین مخصوص ، استفاده کنید به این منظور که سینه ها در موقعیت فعلی خود فیکس شده و روند ترمیم نیز تسریع گردد. پس از این مدت دیگر نیازی به استفاده از سوتین طبی نخواهد بود و فرد می تواند از سوتین های معمولی استفاده کند.

آیا می توان روی خط جراحی پروتز ، تاتو انجام داد ؟

در ابتدا باید متذکر شد که جهت انجام تاتو بر روی محل جراحی پروتز ، باید صبر کنید تا فرآیند ترميم كامل گردد که این اتفاق معمولا تا یکسال به طول می انجامد. پس از پایان فرآیند ترمیم زخم ها ، امکان تاتو روی خط جراحی وجود خواهد داشت ، گرچه باید توجه داشته باشید که خط جراحی به هیچ وجه محل مناسبی برای تاتو نخواهد بود ، چرا که امکان آسیب دیدگی پروتز وجود دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4.8]