زمان مطالعه: 6 دقیقه

لیفت سینه یا ماستوپکسی نوعی جراحی زیبایی است که به منظور بالا بردن سینه هایی که دچار افتادگی شده اند ، انجام می گیرد. دوران نقاهت بعد از جراحی سینه و مراقبت های بعد از لیفت سینه تاثیر بسزایی در تسریع روند بهبودی خواهد داشت. بانوانی که به دلایلی از قبیل بارداری و شیردهی یا کاهش وزن شدید دچار افتادگی پستان شده اند ، می توانند با انجام این جراحی ، سینه های خوش فرمی داشته باشند. پزشک با جابه جا کردن موقعیت نوک سینه و قرینه سازی سینه ها فرم سینه را اصلاح می نماید. برای دریافت نتیجه ایده آل از این جراحی رعایت نکات پس از جراحی از اهمیت بالایی برخوردار است ؛ که در این مقاله از دکتر محمد هادیزاده ، بهترین جراح سینه تهران به آن پرداخته شده است.

مراقبت های بعد از لیفت سینه - دکتر هادیزاده

نکاتی درباره دوران نقاهت بعد از لیفت سینه

  • دوران مراقبت های بعد از لیفت سینه یک هفته می باشد و بعد از طی یک هفته فرد می تواند فعالیت های عادی و روزمره خود را شروع نماید.
  • فرد باید بعد از جراحی استراحت کامل نماید و از فعالیت های سنگین جلوگیری نماید.
  • احتمال اینکه سینه ها درناک باشد و احساس کوفتگی داشته باشید ، وجود دارد.
  • برای تسکین دردها داروهایی تجویز می شود که فرد باید به طور مرتب آن ها را مصرف کند.
  • کبودی و تورم بعد از عمل طبیعی می باشد و بعد از گذشت مدتی رفع خواهد شد.
  • زخم های قسمت های برش خورده را باید خشک نگه داشت ولی قسمت هایی از پوست سینه که زخم نیست را می توان با مرطوب کننده ، مرطوب نگه داشت.
  • به طور معمول 48 ساعت بعد از عمل می توان استحمام نمود.
  • هنگام خواب به منظور کم شدن فشار روی زخم ها باید بالا تنه را بالاتر قرار داد.
  • هنگام استحمام از یک همراه کمک بگیرید.
  • چنانچه روی برش ها و زخم های ایجاد شده چسب استریل قرار دارد از دست زدن به آن ها خودداری نمایید تا خودشان جدا شوند.
  • توصیه می شود که بیمار به مدت 4 الی 6 هفته در دوران مراقبت های بعد از لیفت سینه ، از قرارگیری در وان یا استخر اجتناب نماید.
  • فرد باید از قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت زمان یک سال خودداری نمایید.
  • یک هفته بعد از انجام لیفت باید به منظور کشیدن بخیه ها به مطب مراجعه نمود.
  • فرم سینه ممکن است بلافاصله بعد از جراحی سینه غیر عادی به نظر برسد و این طبیعی است و بعد از ماه سوم رفع خواهد شد و نتیجه نهایی را می توان پس از آن مشاهده نمود.

مراقبت های بعد از لیفت سینه که در دوران نقاهت باید به آن توجه کنید :

  • پوشیدن سینه بند طبی

یکی از اساسی ترین توصیه های مراقبتی که جراحان پس از عمل لیفت پستان در انجام آن تاکید دارند ، استفاده از گن و سینه بندهای طبی می باشد. حداقل به مدت 4 هفته ، باید به طور مداوم آن را بپوشید. سینه بندهای طبی ، همچون نیم تنه های ورزشی با وارد کردن فشار ملایمی به سینه ها ، باعث می شوند ورم ایجاد شده ، کاهش یابد و دوره بهبودی را به سرعت طی کنند.

  • مراقبت از محل برش های جراحی

پیش از مرخص شدن از بیمارستان یا کلینیک ، بهترین جراح برای لیفت سینه در تهران ، نحوه صحیح پانسمان جراحت ها را به شما آموزش می دهد. به جهت خشک نگه داشتن محل بخیه ها ، لازم است چند روزی از حمام کردن و استفاده از لیف های زبر برای شستشوی بدن دوری کنید. برای آن که دوره ریکاوری شما کوتاه شود و توانایی سابق خود را مجدداً بدست آورید ، بهتر است یک هفته به طور کامل استراحت نمایید و از هر گونه کار و مشغله ای به دور باشید. برخی اوقات جراح سینه ، برای مدیریت روند بهبودی اسکارها ، تکنیک های مربوط به ماساژ دادن آن ناحیه را به شما آموزش داده تا هر چه سریع تر کمرنگ و محو شوند.

مراقبت های بعد از جراحی لیفت سینه

  • نحوه مصرف مواد مغذی

در قدم اول برای کاهش ورم پستان ، باید نمک مصرفی خود را کاهش دهید. تا مدتی از خوردن خوراکی های شور و پر نمک بپرهیزید. گام بعدی که در سلامت بدن و ترمیم جراحت ها بسیار تاثیر گذار است ، مصرف آب و مایعات سالم در دوران نقاهت و مراقبت های بعد از جراحی لیفت سینه می باشد. هیدراته نگه داشتن بدن ، سطح انرژی تان را بالا می برد و از طرفی نمی گذارد به یبوست دچار شوید. چرا که این عارضه هنگام دفع می تواند محل بخیه ها را تحت فشار قرار دهد و باعث صدمه دیدن آن ها شود. عمل دیگری که از بروز این امر جلوگیری می کند ، افزایش مصرف مواد حاوی فیبر می باشد. با مصرف میوه و سبزیجات متنوع که سرشار از این ماده می باشند ، روند نقاهت شما در زمان کمتری به پایان می رسد.

در دوران نقاهت و مراقبت های بعد از لیفت سینه از انجام فعالیت زیر امتناع کنید:

  • در هیچ شرایطی ، اجسام و وسایل سنگین را حمل نکنید. اگر مادر هستید و نوزاد یا کودکی در خانه دارید ، برای مدتی او را در بغل خود نگه ندارید. این عمل سبب کشیده شدن سینه لیفت شده و افزایش ورم می شود. در این راستا نیز نباید وسایل های سنگین وزن را به سمتی هل دهید.
  • طی یک بازه چند هفته ای بعد از عمل لیفت ، سیگار نکشید و دخانیات مصرف نکنید. نیکوتین موجود در این موارد در روند بهبودی اختلال ایجاد می کند و احتمال وقوع عارضه هایی را افزایش می دهد. به دلیل آن که ترمیم بخیه ها در این حالت کند تر پیش می رود ، زمینه را برای بروز عفونت فراهم می شود.
  • برای چند هفته مشروبات الکلی مصرف نکنید. این دسته از نوشیدنی ها ، حجم طبیعی آب بدن را کاهش داده و در افزایش ورم پستان تاثیرگذار هستند.

مراقبت های بعد از لیفت سینه - دکتر هادیزاده

ورزش کردن بعد از لیفت سینه

هرچند که ورزش در سلامتی بدن نقش مهمی را ایفا می کند ؛ با این حال پس از انجام جراحی لیفت کردن سینه تا زمانی که زخم های شما بهبود پیدا نکرده است ، توصیه می شود از انجام هرگونه فعالیت ورزشی شدید خودداری نمایید ؛ به صورت کلی انجام هرگونه فعالیت بدنی که موجب افزایش ضربان قلب می شود ، در دوران مراقبت های بعد از لیفت سینه ممنوع است ؛ چرا که خطر خونریزی و باز شدن بخیه های جراحی را افزایش می دهد ؛ به همین دلیل لازم است در هفته های اول بعد از انجام این جراحی استراحت کافی داشته باشید و سپس با مشورت پزشک و با توجه به رشته ورزشی که در آن فعالیت دارید ، ورزش کردن را آغاز کنید. برخی از تمرینات ورزشی نیز بر روی شانه و قفسه سینه تاثیر گذاشته و با بهبود آناتومی بدن از افتاده به نظر رسیدن سینه ها نیز جلوگیری می کند. انجام این تمرینات پس از عمل لیفت کردن سینه توصیه می شود.

نحوه خوابیدن بعد از عمل لیفت سینه چگونه باید باشد ؟

به صورت کلی پیشنهاد می شود از خوابیدن به روی سینه ها خودداری نمایید ، اهمیت این موضوع در ماه های اول بعد از جراحی بسیار بیشتر است ؛ چرا که ممکن است فشار ناشی از بدن روی سینه ها منجر به باز شدن بخیه ها و تغییر در نتیجه جراحی شود. بهترین حالت خوابیدن در دوران نقاهت و مراقبت های بعد از لیفت سینه ، خوابیدن به پشت و بالاتر قرار دادن بالا تنه نسبت به سایر قسمت های بدن است ، ایجاد زاویه 45 درجه بین بدن و پایین تنه می تواند به کاهش تورم و کبودی های بعد از عمل کمک کرده و منجر به کوتاه تر شدن دوره نقاهت شما بعد از جراحی شود. بعد از گذشت سه هفته خوابیدن به پهلو مانعی ندارد.

نحوه استحمام بعد از عمل لیفت سینه

  • در مراقبت های بعد از لیفت سینه باید به نحوه حمام کردن توجه داشته باشید و تا 48 ساعت بعد از عمل از خیس و مرطوب شدن پانسمان ها و همچنین استحمام خودداری نمایید.  بعد از بهبودی و ترمیم زخم ها ، دوش گرفتن و استحمام مانعی ندارد و لازم است مراقب زخم ها و برش های جراحی باشید تا فشاری به آن ها وارد نشود و بعد از حمام کردن ان ها را به خوبی خشک و تمیز نمایید.
  • در شرایطی که پزشک برای تخلیه خونابه و مایعات ناشی از عمل جراحی از لوله در محل بخیه ها استفاده نمود ، تا زمان برداشتن این لوله مجاز به حمام کردن نیستید.
  • از آنجایی که در هفته های ابتدایی بعد از عمل احساس ضعف و بی حالی وجود دارد و همچنین وضعیت سلامتی کمی ناپایدار است ، پیشنهاد می شود به کمک همراهی یکی از اطرافیان حمام نمایید.
  • برای استحمام نباید دمای آب خیلی سرد یا خیلی داغ باشد. همچنین فشار زیاد آب می تواند به محل برش و زخم ها آسیب وارد نماید ؛ بنابراین با حفظ نکات مراقبتی بعد از لیفت سینه باید استحمام نمایید و مدت زمان حمام کردن شما کوتاه باشد.

شرکت در جلسات معاینه بعد از جراحی

در طی دوران نقاهت بعد از جراحی لیفت سینه برای بررسی شرایط و میزان موفقیت آمیز بودن نتایج حاصل از این پروسه نیاز به دو الی سه جلسه ویزیت با جراح سینه خود دارید. شرکت در این جلسات از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورتی علائم و نشانه مشکوکی دارید ، باید در این جلسه با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین اگر حساسیت دارویی خاصی وجود دارد ، این موضوع را به اطلاع جراح خود برسانید تا داروی دیگری جایگزین شود و از قطع کردن خودسرانه داروها پرهیز نمایید ؛ چرا که این موضوع می تواند عوارض و خطراتی را در پی داشته باشد و سلامت شما را به خطر بیندازد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]