زمان مطالعه: 5 دقیقه

جراحی سینه در مردان یا ژنیکوماستی وضعیت نسبتا شایعی در بین مردان بوده و ممکن است در یک یا هر دو سینه رخ دهد. در برخی موارد مصرف بعضی دارو ها موجب ایجاد این حالت می شود ولی اکثرا علت شناخته شده ای برای این مسئله وجود ندارد و تنها به دلیل یک نوع اختلال رشد در سینه مردان ایجاد می شود. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این خصوص داشته باشید و با روش های درمان عمل کوچک کردن پستان در آقایان آشنا شوید ، مطالعه این مقاله از دکتر محمد هادیزاده ، جراح سینه تهران را از دست ندهید.

جراحی سینه در مردان - دکتر هادیزاده

علت بزرگی سینه در مردان

عدم تعادل هورمون های جنسی تستوسترون و استروژن می تواند علت عارضه باشد. استروژن باعث رشد بافت پستان می شود. در حالی که همه مردان مقداری استروژن تولید می کنند اما معمولاً مقادیر بیشتری تستوسترون دارند که باعث عدم رشد بافت پستان می شود. اضافه وزن یکی از دلایل عمده بزرگ شدن بافت سینه در مردان است ، به این دلیل که می تواند سطح استروژن را افزایش دهد و باعث رشد بافت پستان شود. برای برخی از افراد کاهش وزن یا ورزش بیشتر می تواند کمک کند اما همیشه موجب بهبودی شرایط نمی شود.

مردان با افزایش سن تستوسترون کمتری تولید می کنند. مردان مسن نیز چربی بدن بیشتری دارند و می تواند باعث تولید استروژن بیشتر شود. این تغییرات هورمونی می تواند منجر به رشد بیش از حد بافت پستان شود. شرایط نامساعد جسمانی مانند نارسایی کلیه یا بیماری کبدی ، برخی داروهای تجویز شده و غیرقانونی یا استروئیدهای آنابولیک ، عوارض جانبی دارو مانند داروهای ضد زخم یا داروهای بیماری قلبی و فرآورده های گیاهی ، رژیم غذایی و نوشیدن بیش از حد الکل ، تومور یا عفونت در بیضه ها را می توان از دلایل دیگر بزرگ شدن سینه در مردان نام برد.

تشخیص ژنیکوماستی

از آن جا که بزرگی سینه در آقایان می تواند نشانه بیماری های دیگری باشد ، متخصص ممکن است بخواهد سایر قسمت های بدن مانند گردن ، شکم و بیضه را نیز معاینه کند. همچنین ممکن است آزمایشات بیشتری انجام شود به عنوان مثال آزمایش خون و سی تی اسکن. این عارضه ارتباطی با سرطان پستان ندارد ، اما اگر نگران تورم پستان هستید باید به پزشک عمومی مراجعه کنید.

اقدامات قبل از جراحی سینه در مردان

  • آزمایشات تجویز شده توسط جراح سینه تهران را انجام دهید و روز جراحی سینه همراه خود داشته باشید.
  • به مدت دو هفته قبل از این پروسه از استعمال دخانیات و نوشیدن انواع مشروبات الکلی خودداری نمایید.
  • از مصرف داروهای غیر ضروری که موجب اختلال در انعقاد خون می گردد از قبیل آسپرین ، مکمل های گیاهی پرهیز کنید.
  • در جلسه مشاوره حضوری قبل از از انجام جراحی سینه مردان در تهران در مورد اقدامات قبل و بعد از این پروسه آگاهی کسب نمایید.
  • چنانچه بیماری خاصی دارید و باید مرتب دارو استفاده کنید جراح سینه خود را مطلع سازید.

درمان بزرگی سینه مردان با جراحی

در برخی افراد ، از بین بردن علت بزرگی سینه مانند تغییر داروها ، کاهش چربی اضافی بدن یا کاهش مصرف الکل مواردی است که برای کوچک شدن بافت بزرگ شده پستان لازم است. در صورتی که با دارو درمانی ، کاهش وزن و مواردی از این قبیل ؛ این اختلال برطرف نشد ؛ جراحی سینه در مردان قطعی ترین راه برای درمان این عارضه خواهد بود.

جراحی سینه در مردان 2

عمل جراحی سینه در مردان

نوع عمل ، به اندازه بزرگی سینه و میزان پوست اضافی بیمار بستگی دارد. هدف این است که یک اندازه طبیعی در قفسه سینه بدست آید ؛ توجه داشته باشید که گاهی اوقات بیش از یک عمل جراحی لازم است. اگرچه مقداری از بافت پستان در تمام این جراحی ها برداشته می شود ، اما باز هم ممکن است ، برگردد.

گزینه های جراحی سینه در مردان

  1. لیپوساکشن : چربی سینه را از بین می برد اما بافت غده ای پستان باقی می ماند. لیپوساکشن می تواند به تنهایی یک درمان باشد یا همزمان با ماموپلاستی یا جراحی کاهش پستان در مردان استفاده شود.
  2. ماستکتومی : در این نوع پروسه ، بافت غده پستان برداشته می شود. جراحی اغلب فقط با استفاده از برش های کوچک انجام می شود. این نوع جراحی کمتر تهاجمی بوده و دوره نقاهت کمتری دارد.

این فرآیند را می توان به تنهایی یا به صورت ترکیبی انجام داد. متخصص قبل از تصمیم گیری در مورد مناسب ترین تکنیک ها ، بیمار را بسیار دقیق ارزیابی خواهد کرد.

مزایای جراحی سینه در مردان

جراحی کاهش سایز پستان در مردان ، برای رفع نیازهای منحصر به فرد انجام می شود و به طور کلی مزایای ذیل را به دنبال دارد :

  • حذف بافت پستانی اضافی
  • کاهش تجمع بافت چربی اضافی
  • از بین بردن پوست شل یا آویزان
  • تغییر مکان یا تغییر اندازه ناحیه تیره اطراف نوک پستان

مردان مبتلا به ژنیکوماستی اغلب به دلیل ظاهر قفسه سینه خود از حضور در مکان های عمومی و اجتماعی ، سالن های ورزش ، سواحل یا استخرها اجتناب می کنند.

این افراد با انجام جراحی کاهش سایز سینه در مردان ، می توانند با اعتماد به نفس بیشتری در مجامع اجتماعی ظاهر شوند.

مراقبت های بعد از جراحی سینه در مردان

پس از عمل کوچک کردن سینه مردان ، قفسه سینه دچار کبودی و تورم می شود و ممکن است بیمار برای کمک به کاهش تورم مجبور باشد دو هفته لباس فشار الاستیک بپوشد.

  • در روز های ابتدایی امکان احساس درد و التهاب در سینه ها امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد و با مصرف مسکن هایی که جراح سینه تجویز نموده است قابل تسکین خواهد بود.
  • داروهایی که جراح سینه تجویز نموده است را طبق دستور استفاده نمایید.
  • نتیجه جراحی سینه در مردان بلافاصله بعد از عمل قابل مشاهده است و نتیجه نهایی بعد از چند ماه قابل است و جای زخم های ایجاد شده با گذشت زمان محو خواهد شد.
  • از انجام فعالیت های سنگین به مدت یک ماه بعد از عمل سینه خودداری نمایید و از فشار آوردن به اندام فوقانی خود خودداری نمایید.
  • از انجام فعالیت های ورزشی بالا تنه تا زمانی که بهترین جراح سینه تهران توصیه می کند ، خودداری نمایید.

با واژه های مهم این مقاله آشنا شوید :

  • آرئولا : پوست رنگی اطراف نوک سینه.
  • ژنیکوماستی دو طرفه : وضعیت پستان های بزرگ بزرگ شده در مردان که هر دو پستان را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • سیستم غدد درون ریز : گروهی از غدد سازنده هورمون هستند که به کنترل فعالیت های بدن مانند تولید مثل ، متابولیسم، رشد و نمو کمک می کنند. آزمایش سیستم غدد درون ریز ممکن است برای یافتن علائم دیابت ، اختلالات تیروئید، کمبود هورمون رشد، پوکی استخوان ، فشار خون بالا و چاقی انجام شود.
  • بیهوشی عمومی : داروها و یا گازهایی که در حین عمل برای تسکین درد و عدم هوشیاری استفاده می شود.
  • هماتوم : جمع شدن خون در زیر پوست.
  • آرام بخش وریدی : آرامبخش هایی که از طریق تزریق داخل ورید تجویز می شوند تا به آرامش بیمار کمک کنند.
  • لیپوساکشن : لیپوپلاستی یا لیپکتومی ساکشن نیز نامیده می شود ، چربی موجود در زیر سطح پوست را مکش می کند.
  • بی حسی موضعی: دارویی که در حین عمل برای تسکین درد مستقیما به محل برش تزریق می شود. ناحیه جراحی بیحس است اما بیمار هوشیار است.
  • بخیه : بستن برش ها با کمک نخ جراحی.
  • ژنیکوماستی یک طرفه : یک نوع بیماری است در مردان که فقط روی یک پستان تأثیر می گذارد و موجب بزرگ شدن آن به صورت غیر طبیعی می شود.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 3.4]