زمان مطالعه: 24 دقیقه

گاهی افراد با مشاهده علائمی همچون ترشح نوک سینه حس برآمدگی در زیر بغل و نزدیک سینه و غیره به پزشک متخصص مراجعه کنند و پس از انجام معاینات و نمونه برداری متوجه شوند مبتلا به سرطان پستان هستند ، این مقاله که توسط دکتر هادیزاده بهترین فوق تخصص جراحی زیبایی ترمیمی و بیماری های پستان در تهران تهیه شده به شمایی که به این بیماری مبتلا شده اید یا از اطرافیانتان دچار این بیماری شده اند و میخواهید درباره آن اطلاعات جامعی کسب کنید این مقاله مفید می باشد.

سرطان پستان

رشد بی رویه سلول های غیر طبیعی در پستان باعث ابتلا به سرطان خواهد شد. سرطان پستان دو نوع خوش خیم و بدخیم می باشد. اتفاقی که تومور خوش خیم را از بدخیم متمایز می کند در این است که در تومور خوش خیم روند رشد سلول ها در مرحله خاصی متوقف خواهد شد. اما در تومورهای بدخیم سلول ها به شدت رشد کرده و در صورت مهار نشدن آن کل بدن را تحت شعاع قرار می دهد.

انواع سرطان سینه

مدل های مختلف این سرطان به این بستگی دارد که این معضل از کدام بخش پستان منشا گرفته است. منشا های اصلی این سرطان می توانند مجاری تولید شیر ، بافت های همبند و لوبول ها باشند. در ادامه انواع مختلف سرطان سینه را شرح داده ایم :

کارسینوم مجاری درجا ( DCIS )

این نوع ، درمان پذیرترین شکل این بیماری می باشد و گاها با نام سرطان استیج صفر نیز شناخته می شود. این معضل از مجراهای شیری نشات می گیرد و شایع ترین مدل سرطان سینه غیرتهاجمی می باشد. در این مدل ، سلول ها ناهنجار می باشند اما به بافت های کناری خود سرایت نخواهند کرد. البته در نظر داشته باشید در صورتی که درمان برای این مشکل نزد یک دکتر خوب سرطان پستان در تهران صورت نگیرد ، امکان گسترش و ظهور آن به صورت تهاجمی وجود دارد.

کارسینوم مجاری تهاجمی ( IDC )

این نوع از سرطان های پستان ، در حدود هشتاد درصد آن ها را در بر می گیرد و تهاجمی می باشد. این مدل نیز مانند نوع DCIS از مجاری شیری شروع می شود. در مراحل بعدی بیماری ، دیواره های این مجراها تخریب شده و بافت اطراف این عضو مورد هجوم قرار می گیرد. این مدل از سرطان در ناحیه سینه قادر به سرایت به دیگر نواحی بدن فرد نیز هست.

کارسینوم لوبولار تهاجمی ( ILC )

این مدل از سرطان در غدد تولید کننده شیر یا همان لوبول ها آغاز می گردد و قادر است تا به بافت های خارج از لوبول و اطراف سینه گسترش یابد. البته این مدل از بیماری ، تنها ده درصد انواع تهاجمی سرطان را پوشش می دهد.

سرطان پستان التهابی ( IBC )

این مدل ، نادر و تهاجمی است. از نشانه های آن ورم و قرمزی در یک یا هر دو پستان می باشد و فرد مبتلا در ناحیه سرطانی احساس گرما ، حساسیت و سنگینی می نماید. پوست اطراف پستان در این بیماری سفت خواهد شد. توجه داشته باشید که این مدل از سرطان سینه در ماموگرافی غربالگری به خوبی تشخیص داده نمی شود.

دلایل مبتلا شدن به سرطان پستان

  • نازایی
  • عوامل ارثی
  • بلوغ زودرس
  • چاق بودن پس از یائسگی
  • سابقه سرطان پستان در خود فرد
  • استفاده بیش از حد از چربی های حیوانی
  • مبتلا بودن به بیماری های خوش خیم پستان
  • در صورتی که زایمان اول در سن 35 سالگی به بالا باشد.
  • در صورتی که قفسه سینه زیاد در معرض اشعه ایکس قرار بگیرد.

لازم به ذکر است موارد ذکر شده تنها احتمال مبتلا شدن به سرطان سینه را افزایش می دهد و به معنی ابتلای قطعی نمی باشد.

علل ابتلا به سرطان سینه - دکتر هادیزاده

علت وقوع سرطان سینه

دکتر محمد هادیزاده بهترین دکتر سرطان پستان تهران بر این موضوع آگاهی دارند که سرطان سینه زمانی اتفاق می افتد که برخی از سلول های پستان به طور غیرطبیعی شروع به رشد و تقسیم می کنند. سلول های سرطانی در قیاس با سلول های سالم ، با سرعت بیشتری به تکثیر خود ادامه می دهند و همین امر سبب بوجود آمدن توده و تومورهای سرطانی می گردد. این توده ها ممکن است تنها در بافت سینه باقی بمانند یا پیشرفت کرده و گره های لنفاوی و سایر نقاط بدن را نیز درگیر سازند. این عارضه در اکثر موارد از سلول های غدد شیری آغاز می شود.

محققان اظهار نموده اند که فاکتورهای هورمونی ، محیطی و سبک زندگی ، عواملی هستند که در ریسک ابتلا به سرطان پستان تاثیر می گذارند. اما همچنان مشخص نشده است چرا افرادی که در معرض ریسک فاکتورها قرار ندارند ، به این عارضه دچار می شوند. عکس این قضیه نیز صادق است. به نظر می رسد سرطان به تعامل پیچیده عوامل ارثی و ژنتیکی با محیط و سبک زندگی فرد ، بستگی دارد.

سرطان پستان

علائم سرطان پستان

  • توده و یا تومور پستان

توده های مشکوک به سرطان ، سفت و گاهی ثابت می باشند که اغلب بدون درد بوده. خوش خیم یا بدخیم بودن تومورها توسط پزشک مشخص خواهند شد.

  • ترشح از نوک پستان

احتمال ابتلا به سرطان پستان ، در پستان هایی که ترشحات آن خونی یا آبکی است، بیشتر می باشد.

  • تغییرات پوست پستان

این تغییرات ممکن است به دلیل وجود سرطان سینه ایجاد شود و شامل کشیدگی و فرو رفتگی پستان می باشد.

  • تغییرات نوک پستان

فرورفتگی نوک پستان یکی از علائم ابتلا به سرطان پستان می باشد. دکتر محمد هادیزاده بهترین دکتر درمان سرطان سینه تهران این نشانه پس از دوران شیردهی یا بعد از دوران بلوغ نیز ظاهر می شود که طبیعی است و بعد از مدتی برطرف خواهد شد.

  • بزرگ بودن غدد لنفاوی زیر بغل 

این حالت ممکن است در اثر برخورد ضربه به دست و پستان ، التهاب ایجاد شود و جای نگرانی وجود ندارد.

  • تغییر اندازه پستان ها 

طبیعتا سینه ها به یک اندازه نیستند اما گاهی این تفاوت به وضوح دیده می شود و ممکن است بخاطر ابتلا به سرطان سینه باشد.

تشخیص سرطان پستان

در صورتی که پزشک متوجه وجود توده های غیرطبیعی در بافت سینه شود ، از تست هایی به منظور تشخیص این بیماری استفاده می کند. در ادامه در مورد برخی از این تست ها توضیح داده ایم :

ماموگرافی غربالگری

در این روند ، برای تشخیص سرطان سینه از بافت این عضو عکس برداری خواهد شد. بانوانی که هیچ نشانه ای از این بیماری ندارند و تنها برای چک آپ مراجعه کرده اند ، ماموگرافی غربالگری را به انجام می رسانند. افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این معضل هستند ، باید این ماموگرافی را جدی گرفته و به صورت مرتب آن را انجام دهند. این نوع ماموگرافی به منظور کم کردن درصد مرگ و میر سرطان در بافت سینه انجام می شود ؛ زیرا می توان این مشکل را در مراحل اولیه تشخیص داد.

بهترین زمان برای انجام این مدل از تصویربرداری ، بعد از چهل سالگی می باشد ؛ چون ریسک ابتلا به سرطان پستان بعد از این سن بالاتر می رود. در صورتی که یائسه نشده باشید ، بهترین زمان برای مراجعه به مرکز تصویربرداری یک هفته بعد از سیکل ماهانه می باشد تا سینه ها در عادی ترین حالت ممکن قرار گرفته باشند. توجه داشته باشید که در طول سیکل ماهانه و پیش از آن ، پستان ها متورم و حساس می باشند ؛ به خاطر همین باید بعد از رفع شدن این علائم به منظور انجام ماموگرافی اقدام نمایید.

ماموگرافی تشخیصی

این رویه ، شباهت بسیار زیادی با مدل غربالگری آن دارد. تنها تفاوت این است که نوع تشخیصی زمانی انجام می شود که علائم سرطان در فرد بروز کرده باشد. همچنین زمانی که نتیجه ماموگرافی غربالگری مورد مشکوکی را نشان دهد ، بهترین دکتر سرطان سینه تهران این تست را برای فرد تجویز خواهد کرد.

بیوپسی پستان

در این روند ، بخشی از بافت سینه برداشته می شود و سپس زیر میکروسکوپ قرار می گیرد. نمونه برداری سینه ، دقیق ترین نتیجه را میان انواع تست های تشخیصی سرطان دارد. زمانی که این نمونه به آزمایشگاه فرستاده می شود ، پاتوبیولوژیست آن را بررسی کرده تا از وجود یا عدم وجود سلول های سرطانی اطمینان حاصل کند. این فرآیند به روش های مختلفی صورت می پذیرد ، پزشک هنگام انتخاب این روند یک سری نکات را در نظر می گیرد که در ادامه ذکر کرده ایم :

  • بافت سینه تا چه حد تغییر کرده است
  • توده در کجای بافت پستان قرار دارد
  • آیا بیمار به مشکلات دیگر مبتلا هست یا خیر
  • توده های ناهنجار چه تعدادی دارند
  • تمایلات و سلیقه خود فرد

انواع بیوپسی

نمونه برداری آسپیراسیون (FNA)

در این رویکرد ، بهترین جراح سینه تهران از یک سوزن تو خالی بسیار ظریف کمک می گیرد و با استفاده از آن بافت مشکوک به سرطان پستان را بیرون می کشد.

بیوپسی هسته سوزنی

در این فرآیند ، متخصص یک سوزن بزرگتر را به کار می گیرد. این مدل از نمونه برداری کاربرد بیشتری در نمونه برداری برای تشخیص سرطان در ناحیه سینه دارد.

نمونه برداری با جراحی

در موارد نادر یک جراح سینه خوب در تهران به سراغ استفاده از این روش می رود. معمولا در این پروسه ، تمامی توده و جتی بافت های اطراف آن نیز برداشته می شوند تا روی آن ها آزمایش انجام گردد.

بیوپسی غدد لنفاوی

برای اینکه اطمینان حاصل شود سرطان به گره های لنفاوی نیز سرایت کرده یا نه ، این روند انجام می پذیرد. ممکن است همزمان با این پروسیجر ، عمل لامپکتومی نیز انجام شود.

تشخیص سرطان پستان با سونوگرافی

سونوگرافی یا اولتراسوند ، یکی از اولین روش ها برای تشخیص این بیماری می باشد. در این فرآیند به جای اشعه ایکس ، از امواج صوتی بهره گرفته می شود. توجه داشته باشید که این روند جایگزین دیگر روش ها مثل ماموگرافی نمی باشد و برای کمک به آن ها استفاده می شود.

چگونه می توان شدت سرطان پستان را تشخیص داد ؟

اگر سلول های سرطان سینه در نمونه بیوپسی یافت شود ، برای تشخیص برخی پروتئین ها یا ژن های خاص مورد آزمایش قرار می گیرند. این کار به تصمیم گیری در یافتن بهترین روش درمان سرطان پستان در تهران ، کمک می کند.

تست پروتئین ها و ژن ها

سلول های سرطان سینه ، برای یافتن برخی پروتئین های خاص به نام گیرنده های استروژن و پروژسترون ، مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. اگر سرطان ، دارای این پروتئین ها باشد ، سرطان از نوع مثبت گیرنده هورمون خواهد بود. سلول ها برای بررسی این مطلب که آیا سرطان ، مقدار زیادی پروتئین HER2 می سازد یا خیر نیز تحت آزمایش قرار می گیرد. اگر میزان تولید این پروتئین زیاد باشد ، سرطان مثبت HER2 نامیده می شود. درمان این نوع سرطان ها معمولاً آسان تر است چون انواع مختلفی دارو را می توان برای آن مورد استفاده قرار داد. اگر تست سرطان برای هریک از این پروتئین ها مثبت نباشد ، سرطان پستان منفی سه گانه نام خواهد گرفت.

سلول های سرطان پستان از نظر برخی ژن های خاص نیز مورد آزمایش قرار می گیرند. نتیجه این تست ، در تصمیم گیری درباره احتمال برگشت سرطان ، مفید می باشد. تست های ژن دیگر نیز می تواند در میزان تاثیر گذار بودن برخی داروهای خاص ، مفید واقع شود.

پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان

  • انجام تست های غربالگری
  • محدود کردن مصرف نوشیدنی های الکلی
  • داشتن یک برنامه ورزشی منظم
  • ثابت نگه داشتن وزن خود در سطح مطلوب
  • دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم
  • برای افرادی که در معرض ریسک فاکتورهای سرطان پستان قرار دارند ، جهت پیشگیری از بروز بیماری ، می توانند از داروهای پیشگیرانه استفاده کنند یا تحت جراحی پیشگیرانه سرطان (ماستکتومی پروفیلاکتیک) قرار گیرند.

صحبت های دکتر محمد هادیزاده ، جراح سینه خوب در تهران را در خصوص سرطان سینه در برنامه مثبت سلامت ، می توانید در ویدیو زیر مشاهده نمایید.

روش هایی برای تشخیص زودرس سرطان در سینه ها

  • ماموگرافی
  • خودآزمایی سرطان سینه
  • معاینه پستان توسط پزشک

اهمیت تشخیص به موقع سرطان

از شایع ترین سرطان ها در جهان و همچنین ایران سرطان های دستگاه گوارش ، سینه و پروستات می باشد . موفقیت در درمان سرطان به تشخیص به موقع سرطان بستگی دارد . خصوصا افرادی که در معرض خطر سرطان می باشند ، باید به طور جدی مورد غربالگری قرار گیرند ؛ لذا در ادامه این مقاله اهمیت تشخیص به موقع سرطان را متذکر می شویم.

طبق گزارشات اعلام شده ، بحث غربالگری به منظور تشخیص زود هنگام سرطان سینه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و لازم است که بیماران بیشتر در باره ی سرطان اطلاعات کسب کنند و اهمیت غربالگری را بشناسند ، برای مثال در رابطه با سرطان دستگاه گوارش موضوع انجام تست های غربالگری در افراد بالای 50 سال هر سه سال یکبار مورد تاکید می باشد . لذا غربالگری در کشور ما باید بیشتر انجام شود . افرادی که در خانواده ی خود سابقه ابتلا به سرطان دارند ، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند و باید این افراد به پزشک متخصص مراجعه نمایند و تست ها و آزمایشات لازم را در بازه های زمانی خاص ، انجام دهند تا بتوان از بروز اینگونه بیماری ها پیشگیری نمود.

بحث پیشگیری در سرطان پستان نسبت به درمان بسیار مهم تر و موفق تر است و ریز فاکتور هایی باید مورد توجه قرار گیرند . مصرف سیگار و قلیان یکی از همین ریز فاکتورهای شناخته شده می باشند و به علاوه چاقی و اضافه وزن نیز جزو همین ریز فاکتور ها به شمار می آیند . موضوع آلودگی محیطی نیز اهمیت زیادی دارد و باید چاره ای برای کاهش مواد آلوده پیدا کرد . افزایش مصرف میوه ، سبزیجات و لبنیات و کم کردن مصرف چربی ها و کربوهیدرات ها می تواند در رابطه با پیشگیری از بروز سرطان سینه و سایر سرطان ها بسیار کمک کننده باشد.

بهترین جراح سرطان سینه در تهران

یکی از مهمترین اقدامات قبل از انجام جراحی سرطان سینه در تهران ، انتخاب جراحی ماهر و دلسوز است که در کسب نتیجه مطلوب تاثیر بسازایی دارد. اغلب برای بیماران متقاضی جراحی سینه همواره سوالاتی راجب بهترین جراح سرطان پستان در تهران و یا ویژگی های بهترین جراح سینه ایران ، بوجود می آید. برای انتخاب بهترین دکتر جراح کافیست در موتورهای جستجو سرچ کنید و با مراجعه به سایت جراحان در مورد میزان تجربه و تخصص آنها اطلاعاتی کسب نمایید. همچین با مراجعه حضوری به مطب جراح می توانید میزان رضایت بیماران از جراح را بسنجید.

مراقبت های پس از درمان سرطان پستان

مراقبت های بعد از سرطان سینه - دکتر هادیزاده

  1. توجه داشته باشید که مراقبت های بعد از درمان بسیار مهم است.
  2. بعد از جراحی سرطان پستان در تهران و توسط بهترین جراح سینه ، مراقب زخم ناشی از برش باشید و چنانچه متوجه درد یا قرمزی خاصی شدید جراح سینه خود را در تهران یا سایر شهرها مطلع سازید.
  3. از مصرف نمک و غذاهای چرب به خصوص فست فود ها پرهیز کنید.
  4. مصرف غذاهایی از قبیل گوشت سفید ، ماهی و حبوبات را که حاوی پروتئین هستند را افزایش دهید و مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانید.
  5. دانه های غلات ، میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید.
  6. از مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید.
  7. توصیه می شود بعد از جراحی سینه برای چکاپ ، تا دو سال اول هر سه ماه و بعد از سال سوم تا هشتم به صورت دوره ای به پزشک جراح سرطان پستان خود مراجعه فرمایید.
  8. در صورتی که فرد تحت جراحی سرطان سینه با حفظ بافت پستان قرار گرفته باشد هرسال باید ماموگرافی را تکرار نمایید.
  9. چنانچه فرد عمل ماستکتومی انجام داده باشد ممکن است طبق نظر پزشک نیاز به انجام MRI و ماموگرافی داشته باشد.
  10. در موارد خاص پزشک عکس ریه ، اسکن استخوان ، اسکن مغز و غیره را تجویز خواهد کرد.
  11. توصیه می شود بعد از انجام ماستکتومی پستان ، خودآزمایی ماهانه انجام دهید.
  12. به منظور جلوگیری از تقلیل توده عضلانی و ورم دست ها ورزش های هوازی سبک انجام دهید.

سن سرطان سينه

سن سرطان پستان - دکتر هادیزاده

سرطان پستان سن مشخصی ندارد اما عموما خانم های بالای 40 سال بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دارند، البته در خانم های جوان نیز احتمال ابتلا به سرطان سینه وجود دارد. لذا توصیه می شود پس از سن 25 سالگی، جهت انجام چکاپ مرتبا به جراح سینه مراجعه نمایید.

خود آزمایی سرطان پستان

خود آزمایی سرطان پستان - دکتر هادیزاده

درمان سرطان پستان

انتخاب نوع درمان مناسب توسط بهترین جراح سینه تهران انجام می پذیرد. ایشان با در نظر گرفتن نوع سرطان ، مرحله و میزان پیشرفت بیماری ، اندازه توده و محل قرارگیری آن و اینکه آیا سلول های سرطانی نسبت به هورمون ها حساس هستند یا خیر ، گزینه های درمانی را پیش روی فرد می گذارد. اکثر بانوان به جهت از بین بردن توده های سرطانی تحت عمل جراحی سرطان سینه قرار گرفته و پس از آن روند تکمیلی را طی می کنند. بدین معنا که پس از عمل ، تحت شیمی درمانی ، هورمون تراپی یا پرتودرمانی قرار می گیرند. در برخی موارد خاص ، شیمی درمانی پیش از جراحی انجام می شود.

انواع درمان سرطان سینه - دکتر هادیزاده

جراحی سرطان پستان

لامپکتومی : طی این عمل جراحی ، تومورهای سرطانی ، بخشی از بافت سینه که به بیماری آلوده شده است و بخشی از بافت سالم اطراف آن برداشته می شود. عمل لامپکتومی جهت خارج سازی توده های کوچک سرطانی انجام می شود. چنانچه توده بزرگ باشد ، شخص ابتدا تحت شیمی درمانی سرطان سینه قرار می گیرد و بعد جراحی می شود.

ماستکتومی : در این عمل برخلاف لامپکتومی ، تقریباً تمام بافت پستان تخلیه می شود. جراحی ماستکتومی برای سرطان های پیشرفته تر صورت می پذیرد.

بیوپسی گره های سنتینل : این روند نمونه برداری از سرطان پستان جهت پی بردن به این مسئله که آیا سلول های سرطانی گره های لنفاوی را آلوده کرده اند یا خیر ، انجام می شود.

برداشتن بخشی از گره های لنفاوی : چنانچه مشخص گردد سلول های سرطانی ، گره های لنفاوی را نیز آلوده کرده اند ، جراح تصمیم می گیرد طی یک جراحی قسمت های درگیر سرطان را از بدن خارج نماید تا به دیگر نقاط بدن سرایت نکنند.

برداشتن کامل پستان

بدین منظور، بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد و این جراحی به مدت 2 الی 3 ساعت به طول می انجامد. پس از انجام جراحی سرطان سینه در تهران ، جهت خارج سازی ترشحات محل جراحی سرطان سینه یک یا دو لوله در زیر پوست کار گذاشته می شود. این لوله یا لوله ها باید به مدت چند روز در زیر پوست بیمار باقی بمانند و در صورتی که بیمار به همراه آن ها مرخص شود باید راه های مراقبت از لوله ها را از جراح سرطان پستان در تهران سوال نماید.

بیمار در زمان شست و شوی دست ها باید محفظه متصل به لوله ها را تخلیه کرده و مشخصات مایع از قبیل اندازه و رنگ آن را یاداشت نماید و پس از تخلیه کامل، درب محفظه را ببندد. عموما میزان ترشحات، پس از روز پنجم تا دهم کاهش می یابد و می توان توسط پزشک اقدام به خارج نمودن لوله ها از زیر پوست کرد. گاهی برای تعیین میزان آلودگی سلول های سرطانی، همراه با برداشتن کامل پستان غدد لنفاوی نیز برداشته شده و جهت بررسی بیشتر و مشخص نمودن درمان های بعدی به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می شوند.

اولین محلی که سلول های سرطانی به آنجا گسترش می یابند، غدد لنفاوی زیر بغل می باشند و تشخیص این مسئله به تعیین میزان خطر پخش شدن سرطان و احتمال درگیری سایرنقاط بدن کمک می کند. جراح سینه در مواردی که غدد لنفاوی بزرگ را مشاهده نماید و در آن احتمال وجود سلول های سرطانی را بدهد، سینه را به طور کامل بر می دارد.

مرحله بندی سرطان سینه

اگر به سرطان پستان مبتلا هستید ، پزشک تلاش می کند تا میزان پخش شدن آن را مشخص کند. این کار مرحله بندی نامیده می شود. پزشک ، برای کمک به تصمیم گیری درباره انتخاب بهترین نوع درمان ، مرحله آن را مشخص می کند.

مرحله ، میزان پخش شدن سرطان در سینه را مشخص می کند. مرحله سرطان به شما می گوید که آیا سرطان به گره های لنفاوی مجاور یا اندام های دیگر بدن که در فاصله دورتر قرار دارند ، گسترش پیدا کرده است یا خیر.

سرطان پستان می تواند در یکی از مراحل صفر ، یک ، دو ، سه یا چهار قرار داشته باشد. هر قدر این عدد کمتر باشد ، یعنی سرطان ، کمتر پخش شده است. هر قدر این عدد بزرگ تر باشد ، یعنی سرطان جدی تر بوده و به نواحی دیگر غیر از سینه ، پخش شده است. حتماً در خصوص مرحله سرطان سینه خود از پزشک سوال کنید.

پاسخ به یک پرسش مهم : آیا پروتز سینه موجب سرطان می شود ؟

عوارض جانبی جراحی سرطان سینه

هر نوع جراحی می تواند با خطرات و عوارض جانبی همراه باشد. حتماً در خصوص آنچه بعد از جراحی سرطان پستان ، می توان انتظار وقوع آن را داشت ، سوال کنید. اگر بعد از جراحی سرطان سینه در تهران با مشکلاتی روبرو شدید ، حتماً به تیم پزشکی تان اطلاع دهید. آنها در غلبه بر این مشکلات به شما کمک خواهند کرد. در این بخش از مقاله به روش های درمان و عوارض جانبی آنها می پردازیم.

درمان سرطان در طول بارداری

اگر در طول بارداری ، سرطان در شما تشخیص داده شده است ، تیم پزشکی شما برای یافتن بهترین درمان در حین حفظ نوزاد شما ، با دقت وارد عمل می شود. بهترین دکتر سرطان پستان در تهران ، بر روی نوع و زمان بندی درمان ، کار خواهد کرد.

پرتو درمانی سرطان پستان

پرتودرمانی از اشعه های پر انرژی ( از قبیل اشعه X ) برای کشتن سلول های استفاده می کند. این درمان برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود که سینه ، قفسه سینه یا زیر بغل ، بعد از جراحی باقی مانده اند. از این روش درمان سرطان سینه می توان در برخی نواحی خارج از سینه که سرطان در آنها پخش شده است نیز استفاده نمود. پرتو درمانی سرطان پستان به دو روش اصلی انجام می شود:

  • پرتودرمانی خارجی که در آن از یک دستگاه در خارج از بدن برای مورد هدف قرار دادن سینه ، استفاده می شود.
  • براکی تراپی که دانه های رادیواکتیو را درست در بافت سینه در نزدیکی سرطان سینه قرار می دهد.

عوارض جانبی پرتودرمانی

اگر بهترین دکتر سرطان پستان در تهران این تکنیک را توصیه کرد ، با او درباره عوارض جانبی آن ، گفتگو کنید. عوارض جانبی به نوع پرتو استفاده شده ، وابسته است. رایج ترین عوارض جانبی پرتو درمانی سرطان سینه ، شامل موارد زیر می باشد:

  • تغییرات در پوست در ناحیه ای که پرتو دریافت شده است.
  • احساس خستگی شدید

بیشتر عوارض جانبی ، بعد از خاتمه یافتن درمان ، رفع می شوند. برخی از آنها برای مدت زمان بیشتری ماندگار هستند.

شیمی درمانی سرطان سینه

شیمی درمانی سرطان سینه - دکتر هادیزاده

شیمی درمانی فرایندی است که در آن از داورها برای مبارزه با سرطان پستان و سایر سرطان ها استفاده می شود. داروها به صورت تزریقی یا خوراکی دریافت می شوند. آنها وارد خون شده و در بدن پخش می شوند. شیمی درمانی سرطان سینه ، قبل ، بعد یا قبل و بعد از جراحی ، انجام می شود. این تکنیک به صورت یک چرخه اجرا می شود. هر چرخه درمان با یک دوره استراحت دنبال می شود. در بیشتر موارد ، از دو یا چند دارو استفاده می شود. درمان اغلب به مدت چند ماه طول می کشد.

عوارض جانبی شیمی درمانی

شیمی درمانی باعث می شود که شما احساس خستگی و حالت تهوع کرده و دچار ریزش مو شوید. البته بیشتر این مشکلات با اتمام دوره درمان سرطان پستان ، از بین می روند. روش هایی برای درمان اکثر عوارض جانبی این تکنیک وجود دارد. اگر دچار عوارض جانبی این فرایند درمان شده اید ، به یک جراح خوب سرطان پستان در تهران اطلاع دهید تا کمک های لازم ارائه شود.

هورمون درمانی در سرطان پستان

خون شما ، استروژن یک هورمون زنانه را تا زمان ورود به دوره یائسگی تولید می کند. پس از آن ، بدن شما همچنان این هورمون را البته با کمیت کمتر ، تولید می کند. حتی این مقدار اندک نیز برای رشد برخی انواع سرطان سینه ، کفایت می کند. داروهایی که تاثیر استروژن را مسدود کرده یا سطح استروژن را کاهش می دهد ، می تواند برای درمان این سرطان های سینه مورد استفاده قرار گیرد. داروهایی از این دست ، نوعی هورمون درمانی محسوب می شوند. هورمون درمانی را می توان برای کمک به کاهش خطر بازگشت سرطان پستان بعد از درمان ، مورد استفاده قرار داد. اگر وارد دوره یائسگی شده اید ، دارویی تحت عنوان بازدارنده آراماتاز برای کاهش سطح استروژن به شما داده می شود. این قرص ها یک بار در روز به مدت 5 تا 10 سال بعد از جراحی ، مورد استفاده قرار می گیرد. داروی دیگر تحت عنوان تاموکسیفن نیز گاهی اوقات مورد استفاده قرار می گیرد. از این دارو حتی زمانی که یائسه نشده اید ، استفاده می شود.

عوارض جانبی هورمون درمانی

رایج ترین عوارض جانبی هورمون درمانی ، گر گرفتن و خشکی واژن می باشد. روش هایی برای درمان بیشتر عوارض جانبی ناشی از هورمون درمانی سرطان وجود دارد. اگر دچار عوارض جانبی شدید ، با بهترین دکتر سرطان پستان تهران جهت دریافت راهکار های مناسب ، گفتگو کنید.

اهداف درمانی سرطان سینه

داروهای هدف درمانی برای برخی انواع خاص سرطان سینه از قبیل آنهایی که دارای مقدار زیاد پروتئین HER2 هستند ، مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها ، اساساً سلول های سرطان را مورد هدف قرار داده و به ندرت بر روی سلول های نرمال در بدن ، اثر می گذارند. این درمان ، در صورت بی اثر بودن درمان های دیگر ، مورد استفاده واقع می شود. عوارض جانبی ناشی از آنها ، با عوارض جانبی شیمی درمانی ، متفاوت است.

عوارض جانبی هدف درمانی

هدف درمانی برای سرطان می تواند باعث بروز عوارض جانبی مختلفی بر حسب نوع داروی استفاده شده ، شود. یک عارضه جانبی جدی که پروتئین HER2 را مورد هدف قرار می دهد ، به قلب آسیب می رساند. پزشک سرطان پستان با دقت شما را تحت کنترل قرار داده و قبل شما را چک می کند.

ایمونوتراپی سرطان سینه

ایمونوتراپی درمانی است که سیستم ایمنی بدن شما را برای مقابله با حملات سلول های سرطان پستان ، تقویت می کند. این داروها به صورت تزریقی یا خوراکی به شکل قرص ، دریافت می شوند.

عوارض جانبی ایمونوتراپی

ایمونوتراپی می تواند باعث برو عوارض جانبی مختلفی بر حسب داروی استفاده شده شود. داروهای ایمونوتراپی می تواند در حین ورود به رگ ، باعث بروز عوارض جانبی جدی شود. آنها می توانند سیستم ایمنی بدن در بخش هایی که سلول های آنها سرطانی نیستند را تحت تاثیر عوارض جانبی جدی خود قرار دهد. پزشک در طول درمان و بعد از آن ، با دقت شما را تحت کنترل قرار خواهد داد.

تجربه مراجعه کننده عزیز از درمان سرطان پستان با دکتر هادیزاده

آیا شیردهی خطر سرطان سینه را کاهش می دهد ؟

فاکتورهای خطر متعددی وجود دارد که می تواند باعث افزایش احتمال این نوع سرطان شود و بسیاری از آنها ، از کنترل فرد خارج است. تحقیقات نشان می دهد که شیردهی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در بانوان می شود. دکتر هادیزاده فوق تخصص جراحی زیبایی ترمیمی و بیماری های پستان شرح می دهد که شیردهی می تواند باعث کاهش 4.3 درصدی در خطر نسبی پیشرفت سرطان شود. همچنین زنانی که دوره شیردهی را تجربه کرده اند در مقایسه با زنانی که هرگز چنین تجربه ای را در طول زندگی خود نداشته اند ، تقریبا ً14 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. وی در ادامه توضیحات خود می افزاید که علت این کاهش احتمال بروز خطر چشمگیر این است که در حین شیردهی ، بانوان تاخیری را در سیکل قائدگی خود تجربه می کنند که همین امر قرار گرفتن دوره طول عمر آنها در معرض استروژن را کاهش می دهد. هورمون هایی از قبیل استروژن با افزایش خطر ابتلا به این بیماری ، در ارتباط می باشند.

آیا احتمال ابتلا به سرطان سینه در طول شیردهی وجود دارد ؟

هر چند زنان ممکن است در هر دوره ای از زندگی خود حتی در دوره شیردهی به سرطان پستان مبتلا شوند ، ولی هیچ گزارشی در خصوص ابتلا به این بیماری در طول دوره شیردهی ، تا کنون وجود نداشته است. با توجه به اینکه زنان در برابر تغییرات رخ داده در سینه ها در طول دوره شیردهی بسیار آسیب پذیر تر هستند ، سریع تر متوجه علائم هشدار دهنده سرطان می شوند. به طور کلی ، مادری که در دوره شیردهی قرار دارد ، به دلیل تولید شیر ، و حتی مسدود شدن مجاری شیر ، برامدگی هایی را در سینه های خود تجربه می کند. البته ، اگر برامدگی بعد از یک هفته به طور خودبخود از بین نرود ، باید توسط یک جراح خوب سینه در تهران مورد معاینه قرار گیرد.

آیا می توان در طول دوره ابتلا به سرطان سینه ، شیردهی را انجام داد ؟

به طور کلی با توجه به اینکه بیمار در طول دوره درمان سرطان ، درمان های متعددی را دریافت می کند ، توصیه کلی پزشکان این است که در طول درمان از جمله شیمی درمانی ، به دلیل خطر نفوذ داروهای شیمی درمانی به شیر ، شیردهی به کودک را انجام ندهند. مشاوره با پزشک در خصوص شیردهی در طول دوره درمان سرطان پستان ، امری الزامی محسوب می شود.

نکات موثر در پیشگیری از سرطان سینه

  • افزایش مصرف ویتامین A

مطالعات و بررسی ها نشان می دهد مصرف ویتامین A در پیشگیری از سرطان پستان نقش بسزایی دارد. می توانید به جای استفاده از مکمل ها از مواد غذایی مثل زرده تخم مرغ ، کره خام ، گوشت گاو یا مرغ این ویتامین را دریافت کنید. دقت داشته باشید که در مصرف ویتامین آ نباید زیاده روی شود ؛ چرا که ویتامین دی بدن را حذف می کند.

  • به اندازه لازم ید مصرف کنید

یکی از عناصر ضروری و اساسی برای سنتز هورمون های بدن ید می باشد که کمبود آن مشکلات زیادی را ایجاد می کند که یکی از آن ها ابتلا به سرطان سینه می باشد. دلیل این موضوع این است که پستان ها برای عملکرد مناسب سلولی به مقادیر زیادی ید نیاز دارند که کمبود آن موجب اختلال در عملکرد و تشکیل تومور می شود. دقت داشته باشید که مصرف بیشتر از 800 میکرو گرم ید در روز اثرات نامطلوبی بر روی سلامتی بدن دارد ؛ بنابراین باید با احتیاط و در دوز مناسبی مصرف شود.

  • داشتن خواب کافی

کم خوابی موجب افزایش ملاتونین در بدن می شود که با افزایش وزن و افزایش مقاومت انسولین همراه است که هر دو این موارد سبب سرطان در پستان ها خواهد شد.

  • کنترل استرس

یکی از مهم ترین عوامل بیماری داشتن استرس می باشد از همین رو توصیه می شود با کمک ابزارهای موثری استرس خود را کنترل نمایید.

  • شیر دادن به نوزاد

به توصیه دکتر هادیزاده بهترین جراح سرطات پستان ، یکی از راه های پیشگیری از این بیماری ، شیر دادن به نوزاد می باشد. مطالعات نشان می دهد مادرانی که در 6 ماه اول تولد به نوزاد خود شیر می دهند ، خطر ابتلا به سرطان سینه در آن ها تا 10 درصد کاهش پیدا می کند.

  • عدم مصرف جی ام او ها

مصرف غذاهای مصنوعی که با مواد شیمایی سم زدایی می شوند ، یکی از عوامل ابتلا به سرطان می باشد. تحقیق های بسیار گسترده ای در این زمینه انجام شده است که نشان می دهد این مواد موجب سرطان شده و برای سلول های انسانی سمی هستند. توصیه می شود از غذاهای محلی و ارگانیک استفاده نمایید. داشتن رژیم غذایی سالم در پیشگیری از سرطان سینه بسیار موثر می باشد. برای این منظور می توانید از موارد زیر در رژیم غذایی خود کمک بگیرید :

  • در طول روز از آب سبزیجات تازه ارگانیک مصرف کنید.
  • از مصرف غذاهای سرخ کردنی خودداری نمایید.
  • از ادویه های مناسب در رژیم غذایی خود استفاده کنید. برای مثال زردچوبه یکی از ادویه های مفید می باشد که در درمان سرطان پستان نیز کاربرد دارد.
  • از مصرف سویا خودداری کنید. سویا سبب افزایش استروژن شده و پربیوتیک های سلول های سینه را افزایش می دهد که در نهایت موجب افزایش احتمال جهش و ایجاد سلول های سرطانی می شود.
  • خود آزمایی پستان ها در منزل

از راه های موثر در پیشگیری از سرطان پستان ، خود آزمایی سینه ها هر 4 الی 5 ماه می باشد. تشخیص زود هنگام سرطان در درمان این بیماری بسیار تاثیرگذار است. با استفاده از روش خودآزمایی بعد از پایان دوره قاعدگی می توانید متوجه هر نوع توده و یا سفتی در پستان شوید. بدین ترتیب اقدامات درمانی لازم زودتر انجام شده و درمان موفقیت آمیز خواهد بود.

ترمیم سینه با پروتز بعد از سرطان سینه

در شرایطی که نتوان از بافت های طبیعی بدن برای ترمیم سینه بعد از سرطان و تخلیه بافت پستان استفاده نمود ، از پروتز سینه استفاده می شود که بافتی کاملا طبیعی به سینه ها می بخشد و می تواند اعتماد به نفس از دست رفته بیماران را جبران نماید. بازسازی پستان به دو صورت فوری یعنی همزمان با درمان سرطان یا به شکل تاخیری بعد از گذشت چند سال از درمان سرطان پستان می تواند انجام شود. برای ترمیم پستان به کمک ایمپلنت سینه نیز پیشنهاد می شود به صورت تاخیری انجام شود.

رژیم غذایی مناسب بعد از درمان سرطان پستان

سرطان سینه در نقاط مختلفی از سینه شروع شده و می تواند به روش های مختلفی شروع به رشد کرده که با توجه به این امر به درمان خاصی نیاز دارد. برخی از توده های سرطانی نسبت به غذاهای خاص واکنش خوبی نشان می دهند ؛ به همین دلیل داشتن یک رژیم غذایی سالم با وجود ابتلا به سرطان پستان می تواند از پیشرفت این بیماری جلوگیری کند. از جمله مواد غذایی توصیه شده به این گروه از افراد به موارد زیر می توان اشاره نمود :

  • ادویه هایی که خاصیت ضد التهابی دارند.
  • انواع میوه و سبزیجات سالم و ارگانیک
  • شیر و فرآورده های لبنی کم چرب
  • ویتامین ها و غذاهای غنی از ویتامین D
  • غذاهای سرشار از فیبر مثل لوبیا ، غلات کامل و حبوبات
  • غذاهای حاوی آنتی اکسیدان و بر پایه گیاهی
  • چربی های مفید مثل آجیل ، آووکادو ، دانه ها و روغن زیتون

در مقابل نیز توصیه می شود مصرف مواد غذایی مثل الکل ، قند ، چربی ، گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده را به حداقل میزان ممکن رسانده یا به صورت کامل از مصرف آن ها خودداری نمایید.

آیا سرطان سینه درد دارد ؟

اغلب افراد درد را نشانه وجود مشکل در بدن خود می دانند به همین دلیل هنگامی که در سینه خود التهاب یا دردی احساس می کنند ، به این فکر فرو می روند که به سرطان سینه مبتلا شده اند ، اما در حقیقت درد سینه یکی از علائم قابل تشخیص در این عارضه می باشد. البته می توان گفت که عوامل دیگری نیز در درد سینه می تواند دخیل باشد که از علائم سرطان پستان نیست ؛ پس با هر دردی نباید احساس کرد که به عارضه ای مانند سرطان دچار شده اید. درد سینه که با ماستالژی نیز شناخته می شود ، به غیر از سرطان پستان می تواند شامل موارد زیر نیز باشد :

  • مصرف برخی از قرص های ضد بارداری
  • بعضی از درمان های باروری
  • ناشی از برهم خوردن تعادل هورمونی قاعدگی
  • استفاده از سوتین کوچک
  • کیست سینه
  • استرس
  • داشتن پستان های بزرگ که درد سینه با درد شانه ، گردن و کمر نیز همراه است.

احتمال مرگ در اثر سرطان پستان

سرطان پستان نوعی بیماری خطرناک و نیز پنهان محسوب می‌شود که اگر فرد به آن توجهی نکند ، قطعا باعث مرگ شخص خواهد شد. تومورهای موجود در سینه به دو گروه بدخیم و خوش خیم دسته بندی می شوند. رشد هر دوی این تومورها ، زیاد و سریع می باشد. بعضی از تومورها در ابتدا خوش ‌خیم بوده و به‌ مرور زمان بدخیم می‌شوند. در تومورهای خوش‌ خیم ، در یک مرحله مشخص روند غیر طبیعی تکثیر سلول‌ها متوقف می‌شود ، اما در تومورهای بدخیم این گونه نیست و تکثیر سلول ها بدون وقفه ادامه دار و غیرقابل کنترل می باشد. این تومورهای بدخیم هستند که در نهایت منجر به سرطان سینه می‌شوند و در صورتی‌ که شخص اقدامی به درمان آنها نکند ، می‌تواند به قسمت‌های دیگر بدن نیز گسترش یابد و موجب مختل شدن کار این قسمت‌ها شود. در نهایت تومورهای بدخیم با درگیر کردن دیگر اعضای حیاتی بدن می‌توانند موجب مرگ بیمار شوند. یکی از موارد مهم در درمان و روند بهبودی این عارضه دردناک و پرهزینه ، تشخیص زود هنگام است. تشخیص زود هنگام به قدری اهمیت دارد که اگر بیماری در مراحل اولیه مانند 1 و 2 باشد امکان حفظ عضو ، بهبودی ، درمان و در نتیجه عمر طولانی برای فرد بسیار است. در صورتی‌ که گرید های این بیماری ۳ و ۴ باشد در واقع بیماری پیشرفت زیادی کرده و تنها راه درمان ، کنترل سرطان می باشد که در موارد بسیاری سینه و یا اطراف آن در حین جراحی برداشته می شود. با پیشرفت بالای این عارضه بیشتر قسمت های بدن درگیر می شود. در این صورت است که با حذف سینه نیز درمان نمی شود و منجر به مرگ فرد می شود. از این رو برای پیشگیری از این بیماری بهتر است معاینات پزشکی را منظم انجام دهید.

سرطان پستان - دکتر هادیزاده

سرطان سینه در دختران جوان

بررسی های انجام شده نشان می دهند که بیشتر افراد مبتلا به این عارضه در سنین 40 الی 50 سالگی قرار دارند ؛ اما این بدان معنا نیست که افرادی که کمتر و یا بیشتر از این سن قرار دارند ، هرگز به سرطان پستان دچار نمی شوند. دقت داشته باشید که نباید کیست ها و توده هایی که در سنین جوانی و نوجوانی در پستان ها لمس و مشاهده می شود را با توده های سرطانی اشتباه گرفت. این نوع توده ها خوش خیم بوده و اغلب به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شوند و در بیشتر موارد نیازی به درمان نداشته و خود به خود برطرف می شوند. از جمله دلایل ایجاد کیست در سینه دختران می توان به نکروز چربی ، عفونت پستان ، فیبروآدنوم و یا بیماری سینه فیبروکیستیک اشاره نمود.

آیا سرطان پستان تا قبل از 35 سالگی قابل تشخیص است ؟

با ورود به دوره بلوغ و نوجوانی سینه ها تغییر پیدا می کنند ؛ کاهش و افزایش هورمون های زنانه می تواند منجر به ایجاد درد و حساسیت در سینه ها شود. همچنین برخی از خانم ها در هر ماه که پریود می شوند ، ممکن است برجستگی هایی را در پستان های خود احساس نمایند که ارتباطی با سرطان پستان ندارد. احتمال ابتلا به این نوع سرطان در دختران کمتر از 20 سال بسیار نادر است. از طرفی سرطان سینه تا قبل از 35 سالگی به سختی تشخیص داده می شود که علت آن بافت متراکم و غیر شفاف پستان ها می باشد ، معمولا برای تشخیص این عارضه در سنین جوانی ، از معاینات بالینی برای لمس توده مشکوک استفاده می شود. هر چند که اسکن وجود توده در پستان ها را نشان می دهد اما کمکی به تشخیص بدخیم و یا بد خیم بودن توده نمی کند و با استفاده از نمونه برداری از سینه باید نوع توده را مشخص نمود.

هزینه درمان سرطان پستان در تهران

از جمله بیماری های رایج در بین زنان امروزه سرطان پستان می باشد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و توسعه علم ، درمان سرطان سینه با تکنیک های محتلفی انجام می شود. با توجه به اینکه بعضی از اقدامات درمانی گران هستند یکی از اساسی ترین نگرانی ها و دغدغه های بیماران و حتی اعضای خانواده آن ها هزینه درمان سرطان سینه می باشد.

مواردی که در هزینه درمانی این بیماری تاثیر می گذارند ، شامل موارد زیر می باشد :

  • تعداد جلسات شیمی درمانی
  • در صورت تجویز پزشک هزینه جلسات رادیوتراپی
  • ویزیت و دستمزد جراح
  • هزینه آزمایش های انجام شده و نمونه برداری
  • خدمات بیمارستان
  • داروهای مصرفی
  • هزینه بیهوشی
  • هزینه اقدامات درمانی دیگر

این نکته را باید ذکر کنیم که تمام این هزینه ها برای بیماران مختلف ، متفاوت بوده و اعلام یک رقم قطعی به عنوان هزینه سرطان پستان امکان پذیر نیست.

دانلود PDF مقاله به صورت کامل


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]