زمان مطالعه: 13 دقیقه

مراقبت های بعد از پروتز سینه مسئله مهمی است که هر بیما باید آگاهی کامل از ان را داشته باشد. جراح سینه تمامی موارد در این حوزه را پیش یا پس از عمل برای فرد توضیح می دهد. در این بخش هر نکته مراقبتی پس از عمل پروتز سینه به طور کامل برای متقاضیان عزیز شرح داده تا بتوانند در دوره نقاهت به خوبی از خود مراقبت کنند. توضیحت کامل دکتر هادیزاده بهترین جراح سینه در تهران را از دست ندهید !

مراقبت های بعد از جراحی پروتز سینه

مراقبت های بعد از پروتز سینه به شرح ذیل می باشد:

  1. توصیه می شود تا دو روز بعد از جراحی یک نفر همراه داشته باشید.
  2. تا سه هفته بعد از پروتز طاق باز خوابیده و از خوابیدن بر روی شکم جدا خودداری نمایید.
  3. از سوتین طبی به طور مرتب استفاده کنید چرا که استفاده از ان باعث می شود سینه در وضعیت مطلوبی قرار گیرد.
  4. با توجه به نظر پزشک جراح پروتز بعد از 48 الی 72 ساعت بعد از جراحی می توانید به حمام بروید.
  5. برای کاهش تورم و کبودی می توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.
  6. استفاده از دخانیات بخصوص سیگار در روند جریان خون اختلال ایجاد کرده و به همین علت توصیه می شود تا دو هفته بعد از جراحی از دخانیات استفاده نکنید.
  7. مصرف الکل احتمال بروز خونریزی را افزایش می دهد به همین علت تا مدتی که به طور کامل دوره نقاهت تان سپری نشده است از دارو استفاده نکنید.

ویدیو توصیه های دوران نقاهت پروتز پستان

برای مراقبت های بعد از پروتز سینه ، باید چند نکته را در نظر داشته باشید که در ادامه به آن پرداخته ایم.

  • بلافاصله پس از عمل

پس از بهوش آمدن ، احساس گیجی و حالت تهوع خواهید داشت. اما جای نگرانی نیست ، این علائم پس از چند ساعت از بین می روند.

  • روز اول تا پنجم

در طول روزهای اول ، احتمالا مقداری احساس بی حالی و درد داشته باشید ، که یعنی برای رفع آن نیاز است مدت زیادی را به استراحت بگذرانید. در هنگام خوابیدن نیز پیشنهاد می شود بالاتنه را در موقعیتی بالاتر از بقیه بدن قرار دهید تا ورم به حداقل برسد. در این روزها ، بیشتر از هر زمان دیگری احساس ناراحتی خواهید داشت ، به همین خاطر بهترین جراح سینه تهران به عنوان مراقبت های بعد از پروتز سینه شما را راهنمایی و برای کاهش درد، داروی مسکن تجویز خواهد کرد. شما اجازه دارید دو روز پس از انجام پروسه ، حمام کنید ، ولی باید پشت به دوش باشید و از آب ولرم استفاده کنید. می توانید در این مدت، سوتین طبی و بانداژ را کنار بگذارید ، ولی بلافاصله پس از حمام باید سوتین را بپوشید.

در دوره نقاهت ، بهتر است از یکی از دوستان یا اعضای خانواده برای رسیدگی برای کارهای روزانه و فعالیت هایی مثل ظرف شستن و غذا پختن که برای انجام آن از قسمت بالایی بدن بهره می گیرید ، کمک بگیرید.

  • هفته اول و دوم

پس از هفت روز ، احساس ضعف از بین می رود ، اما بهتر است تا ده روز پس از انجام پروسه ، از کار کردن ، مدرسه رفتن و انجام فعالیت های شدیدی که فشار خون را بالا می برند ، پرهیز کنید. به یاد داشته باشید که از مهم ترین مراقبت های بعد از پروتز سینه ، این است که در این مدت ، آب کافی بنوشید و به نیازهای بدن رسیدگی کنید. زمانی که علائم غیرعادی مشاهده کردید ، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

  • هفته سوم و چهارم

در این زمان ، می توانید به سرکار برگردید ، البته در نظر داشته باشید که همچنان هنگام انجام فعالیت های مربوط به بالاتنه ، احتیاط حداکثری به خرج دهید. به مرور زمان ، می توانید به فعالیت های روزمره خود باز گردید. در تمام این چهار هفته ، از پوشیدن سوتین های فنری خودداری کنید ، چون این کار روی موقعیت قرارگیری ایمپلنت ها در طولانی مدت تاثیر می گذارد. تا سه ماه پس از عمل ، ریکاوری ادامه پیدا می کند.

چند توصیه برای ریکاوری بهتر

گن های طبی ، طراحی شده اند تا بعد از پروسه ، احساس راحتی را برای شما به ارمغان آورند ، اما به علاوه این مورد ، برای ثابت ماندن ایمپلنت و افزایش گردش خون نیز استفاده می شوند و با وارد آوردن فشاری خفیف ، از تخلیه درست غدد لنفاوی اطمینان حاصل می کنند. این گن ها را می توانید در هر شکل و اندازه ای تهیه کنید.

نکته دیگر در مراقبت های بعد از پروتز سینه ، این است که بهتر است پیش از جراحی ایمپلنت سینه ، تمام کارهای مربوط به خانه را انجام دهید و لباس های خود را آماده کنید. سعی کنید از لباس های زیپ دار و دکمه ای استفاده کنید. همچنین در تمام مدت ، باید سوتین به تن داشته باشید. یک سوتین مناسب باید پارچه نخی و طراحی یکپارچه داشته باشد و هیچ فشار مضاعفی را به سینه ها وارد نکند.

فعالیت فیزیکی در مراقبت های بعد از پروتز سینه

  • بهترین جراح سینه تهران توصیه می کند تا یک هفته بعد از انجام جراحی رانندگی نکنید و پیشنهاد می کنیم هنگام رانند گی فرمان را از قسمت پایین آن نگه دارید.
  • از انجام هر فعالیتی که باعث حرکت زیاد عضلات بازو می شود و باعث افزایش درد می شود جدا خودداری کنید.
  • از انجام هر نوع فعالیتی که به قفسه سینه فشار وارد می کند مانند بالا نگه داشتن دست ، بلند کردن اشیا و غیره خودداری کنید.
  • داشتن کمی درد بعد از انجام پروتز امری طبیعی بوده و به مرور زمان رفع می شود و جای نگرانی وجود ندارد ، برای کاهش درد می توانید از مسکن استفاده کنید تا میزان درد کمی کاهش یابد.
  • در راستای مراقبت های بعد از پروتز سینه گفته می شود یک ماه و نیم الی دو ماه بعد از عمل پروتز می توانید پیاده روی آهسته ای داشته باشید.
  • بعد از جراحی پروتز می توانید حمام آفتاب بگیرید اما از دستگاه های سولاریم و دتگاه های برنزه کننده استفاده نکنید.
  • بعد از 24 الی 48 ساعت بعد از عمل جراحی می توانید از هواپیما استفاده کنید.

تا یک هفته بعد از انجام پروتز پستان تا یک هفته استراحت کنید و پس از آن فعالیت های روزانه خود را آغاز کنید. برای بهبود کامل زخم های ایجاد شده تا یک سال باید صبر کنید. با رعایت مراقبت های بعد از پروتز سینه می توانید روند بهبودی را سرعت ببخشید.

اصول مراقبت از زخم پس از جراحی پروتز سینه

همانطور که گفته شد زخم های ایجاد شده برای قرار دادن پروتز در بافت سینه ، پس از یکسال بهبود می یابد. پس از گذشت حدود 1 الی 2 ماه زخم های قرمز تیره تر شده و به مرور به سمت ارغوانی شدن پیش می رود ، پس از مدتی زخم برجسته شده و پس سه الی پنج ماه زخم به سمت کم رنگ تر شدن پیش می رود به طوریکه پس از یکسال فقط یک خط باریک به جا می ماند که آن هم بسیار کم رنگ است. پس در این مدت با رعایت مراقبت های ذکر شده و بهداشت مراقب باشید محل زخم عونت نکند.

نحوه خوابیدن بعد از عمل پروتز سینه

بیماران پس از انجام جراحی پروتز ، نیاز دارند که در روزهای ابتدایی زمان زیادی از روز را استراحت کنند. اما این نکته را باید بدانند که نحوه و حالت دراز کشیدن آن ها ، تا زمانی که دوره نقاهت را به پایان برسانند ، ممکن است کمی با زمان پیش از عمل متفاوت باشد. در مراقبت های بعد از پروتز سینه به توصیه بهترین جراح پروتز پستان تهران در خصوص نحوه خوابیدن به نکات زیر اشاره می شود :

  1. دراز کشیدن به حالت طاقباز ؛ بدین معنا که بر روی کمر خود دراز بکشید. خوابیدن برروی شکم باعث می شود که به سینه های پروتز شده فشار وارد آید و موارد ناخوشایندی مثل ورم ، کبودی و خونریزی به میزان بیشتر اتفاق افتد.
  2. قرار دادن بالاتنه بالاتر از حد نرمال ؛ با استفاده از تعدادی بالش و قرار دادن آن ها زیر سر و پشت کمر ، بالاتنه در وضعیت بالاتری قرار می گیرد. این عمل به شما کمک می کند تا هم موضع جراحی شده تان تحت فشار قرار نگیرد و هم با جریان بهتر خون در بدن ، روند بهبودی و کاهش ورم سرعت می گیرد.

ورم بعد از عمل پروتز سینه

یکی از مشخص ترین واکنش های بدن به انجام عمل روی بافت ها ، متورم شدن ناحیه جراحی شده است. پس از عمل پروتز پستان شما میزانی از ورم را تجربه خواهید کرد و بدانید که این امر اجتناب ناپذیر است. اما در جهت کاهش پیدا کردن ورم و بهبودی سریع تر آن راهکارهایی در مراقبت های بعد از پروتز سینه ارائه می شود که در ادامه به ان ها می پردازیم :

استراحت در روزهای اول : بدن برای ترمیم خود باید انرژی و توانایی کافی را داشته باشد که این امر با داشتن استراحت کافی میسر می شود.

تحت فشار قرار ندادن بدن : تا زمانی که محل جراحی شده به ریکاوری کامل نرسیده باشد ، نباید به فعالیت های فیزیکی سنگین بپردازید. این اعمال باعث تورم بیشتر پستان ها می شوند.

استفاده از گن : پوشیدن گن طبیعی به جریان بهتر خون در بافت سینه کمک کرده و یکی از مزایای آن جلوگیری از افزایش ورم و کمک به بهبودی سریع تر آن است.

توصیه های دکتر هادیزاده در خصوص مراقبت های بعد از جراحی سینه

تهیه سوتین مناسب

جراحی بزرگ کردن سینه به دوره نقاهت طولانی نیاز ندارد اما باز هم باید مراقبت های بعد از پروتز سینه را به بهترین نحو انجام دهید تا نتیجه دلخواه حاصل شود. سینه ها به مدت چند ماه متورم خواهند بود ، به همین خاطر اندازه آن ها نیز تغییر خواهد کرد. همچنین ممکن است تصور کنید که زخم ها خوب شده اند ، اما باز هم نسبت به لمس و فشاری که از طریق سوتین های فنردار به آن ها وارد می شوند حساس خواهند بود. در ادامه سوتین هایی که باید در زمان های مختلف به تن کنید را ذکر کرده ایم :

گن طبی

پس از جراحی ، با یک سوتین طبی به خانه باز خواهید گشت. این ابزار در روند ریکاوری به فرد کمک خواهد کرد. بهترین جراح پروتز پستان در تهران به شما توصیه خواهد کرد که این سوتین را برای حداقل دو هفته ، شبانه روز به تن داشته باشید. از فواید این لباس می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • به نگهداشتن زخم ها و پانسمان سرجای خود کمک می کند
  • اجازه نمی دهد ایمپلنت ها از سر جای خود تکان بخورند
  • از سینه ها محافظت می کند
  • تورم را کاهش می دهد

سوتین های ورزشی

بعد از این دو هفته می توانید به سراغ مدل ورزشی بروید. البته توجه داشته باشید قبل از پوشیدن آن ابتدا با یک جراح خوب پروتز پستان در تهران مشورت نمایید. زیرا مدت زمان بهبودی در تمام افراد یکسان نیست و تورم در هر فرد در زمان متفاوتی بهبود خواهد یافت.

سوتین های معمولی

در مراقبت های بعد از پروتز پستان ، زمانی که تمامی زخم ها خوب شدند ، ایمپلنت ها سرجای خود قرار گرفتند و دیگر با تورم دست و پنجه نرم نمی کردید ، می توانید به سراغ پوشیدن سوتین هایی بروید که تا الان به تن می کردید.

مراقبت های بعد از پروتز سینه - دکتر هادیزاده

نکات مهم در خصوص مراقبت های بعد از پروتز سینه

  1. ممکن است برخی از افراد بعد از انجام عمل پروتز پستان دچار مشکل شوند و پروتز آن ها دچار پارگی و یا ترکیدن شود که خطر عفونت و احساس درد را افزایش می دهد و در چنین شرایطی لازم است برای تعویض پروتزها اقدام شود.
  2. توصیه می شود برای اطمینان از سلامت ایمپلنت سینه خود هر چند سال یکبار ام آر ای پستان انجام دهید.
  3. خانم هایی که قصد بارداری دارند ، لازم است به این نکته توجه داشته باشند که قرار دادن پروتز در سینه با توجه به محل قرارگیری آن ممکن است روی شیردهی تاثیر داشته باشد.

آیا بعد از عمل پروتز کردن سینه می توان از سوتین فنردار استفاده کرد ؟

از آنجایی که فنر این نوع از سوتین ها فشار زیادی به سینه ها به ویژه محل برش های جراحی وارد می کند ، استفاده از آن ها حداقل به مدت دو الی سه ماه بعد از انجام عمل پروتز کردن پستان توصیه نمی شود. حتما در خصوص استفاده از سوتین های فنردار با جراح سینه خود مشورت نمایید.

آیا بی حس شدن پستان ها بعد از عمل پروتز طبیعی است ؟

بی حس شدن سینه در دوران مراقبت های بعد از پروتز سینه از جمله مشکلاتی است که بسیاری از افراد از آن شکایت داشته و احساس نگرانی می کنند ؛ در حالی که این بی حسی به دلیل تورم و آسیب های موقتی است که به عصب های سینه در حین جراحی وارد شده و به مرور با بهبودی بافت های سینه و محل برش های جراحی ، این مشکل برطرف شده و حس به عصب های سینه باز می گردد. نیازی به نگرانی در این باره نیست ؛ بهتر است صبور باشید و تا پایان دوره نقاهت از قضاوت عجولانه در رابطه با نتیجه عمل خود پرهیز نمایید.

رژیم غذایی در مراقبت های بعد از پروتز سینه

داشتن تغذیه سالم و رعایت رژیم غذایی بعد از انجام هر نوع عمل جراحی دارای اهمیت است. یکی از مهم ترین نکاتی که در دوران نقاهت بعد از عمل پروتز کردن سینه باید مورد توجه قرار بگیرد ، خودداری از مصرف نمک و ادویه است ؛ چرا که نمک و ادویه ها کبودی و تورم بعد از عمل را افزایش می دهند و این مسئله می تواند منجر به طولانی تر شدن دوره نقاهت شما پس از جراحی شود.

از دیگر نکات توصیه شده در رژیم غذایی مراقبت های بعد از پروتز سینه ، مصرف میوه و سبزیجات تازه است ؛ همچنین مصرف آناناس ، آلوئه ورا و کرفس بعد از این جراحی بسیار توصیه می شود ؛ چرا که به دلیل ویتامین سی سرشار این مواد ، کبودی و تورم ناشی از عمل پروتز پستان را کاهش پیدا می کند.

لازم است در رژیم غذایی خود بعد از عمل پروتز پستان از آبمیوه های طبیعی و مایعات بسیاری استفاده نمایید.

علت پایین بودن سینه بعد از عمل پروتز

دقت داشته باشید که عمر پروتزها دائمی نیست و ممکن است بعد از گذشت چندین سال تغییراتی در شکل و اندازه آن ها ایجاد شود که در چنین شرایطی لازم است برای تعویض ایمپلنت سینه اقدام نمود. همچنین باید بدانید که به دلیل وزن ناشی از پروتز و فشاری که بافت هم بند وارد می شود ، ممکن است در مقطعی از زمان سینه ها کمی افتاده به نظر برسند که این موضوع طبیعی بوده و لازم است برای این امر آمادگی ذهنی لازم را داشته باشید ؛ از این رو معمولا در جراحی بزرگ کردن سینه ، ایمپلنت نسبت به حالت طبیعی کمی بالاتر قرار داده می شود که بعد از افتاده شدن در طول زمان حالت طبیعی و بهتری داشته باشد ؛ در غیر اینصورت ممکن است به دلیل افزایش سن افتادگی سریع تر اتفاق بیفتد.

حمام کردن بعد از عمل پروتز سینه

یکی از سوالات مهم و پرتکرار افراد در دوران مراقبت های بعد از پروتز سینه در خصوص زمان و چگونگی استحمام پس از عمل است. به صورت کلی شما بعد از گذشت 4 روز از انجام جراحی می توانید دوش بگیرید. بهتر است این کار با آب خالی انجام شود و از شوینده ها استفاده نکنید. همچنین باید مراقب باشید تا فشاری به بخیه ها و برش های جراحی وارد نشود. بعد از پایان حمام لازم است محل برش را مجدد پانسمان نمایید.

توصیه می شود برای حمام کردن از یکی از نزدیکان خود کمک بگیرید ؛ چراکه بلند کردن دست ها و شست و شوی موها ممکن است در هفته های نخستین پس از جراحی کمی ناراحت کننده باشد. همچنین لازم است مدت زمان استحمام اول خیلی طولانی نباشد و از آب با دمای مناسب استفاده کنید.

بخیه های عمل پروتز سینه چه زمان کشیده می شود ؟

ممکن است جراح شما از بخیه های جذبی برای این منظور استفاده نماید که در اینصورت پس از دو هفته بخیه ها جذب شده و نیازی به کشیدن ندارد. در دو سمت بخیه های جذبی گره هایی زده می شود که پس از مدتی  ، بعد از بررسی وضعیت جوش خوردن پوست ، این گره ها توسط پزشک برداشته می شوند. در غیر اینصورت بعد از گذشت 5 الی 7 روز لازم است به مطب پزشک برای کشیدن بخیه های جراحی پروتز پستان مراجعه نمایید. یکی از مهم ترین نکات در دوران مراقبت های بعد از جراحی پروتز سینه ، نگهداری از محل برش ها و بخیه های جراحی است. لازم است تا زمان بهبودی از خارش ، ماساژ دادن ، دستکاری کردن این ناحیه خودداری نمایید. می توانید برای جلوگیری از باقی ماندن جای اسکار و بخیه های جراحی با مشورت پزشک از ژل ها و کرم های آنتی اسکار استفاده کنید.

رابطه جنسی بعد از پروتز سینه

یکی از سوالات متداول متقاضیان جراحی بزرگ کردن سینه با پروتز در رابطه با زمان شروع رابطه جنسی در مراقبت های بعد از پروتز سینه است. در واقع زمان شروع مقاربت جنسی تا حد زیادی به شرایط جسمانی و بهبودی شما بعد از عمل بستگی دارد و مدت زمان ریکاوری همه افراد یکسان نیست. با این حال توصیه می شود حداقل به مدت 4 هفته از برقراری رابطه جنسی بعد از عمل ایمپلنت پستان خودداری نمایید و اگر احساس ناراحتی و بی حالی داشتید برای مدت زمان بیشتری دست نگه دارید. دقت داشته باشید که در طی این جراحی باید مراقب باشید تا فشاری به قفسه سینه وارد نشود ؛ همچنین افزایش ضربان قلب و عدم قرارگیری در موقعیت مناسب ممکن است سبب باز شدن بخیه های جراحی و خونریزی شده و نتیجه جراحی شما را با تغییر همراه نماید. به همین علت لازم است تا پایان دوره نقاهت و بهبودی بعد از عمل پروتز کردن سینه صبر نمایید و سپس با مشورت و صلاحدید پزشک رابطه جنسی داشته باشید.

آیا بعد از پروتز سینه تغییری در رابطه جنسی ایجاد می شود ؟

این جراحی به صورت مستقیم تاثیری در بهبود یا کاهش کیفیت رابطه جنسی ندارد. اما از آنجایی که بعد از عمل زیبایی سینه ممکن است حس اعتماد به نفس خانم ها افزایش پیدا کند ، این مسئله تا حدودی میتواند در کیفیت رابطه جنسی تاثیر داشته باشد. از طرفی در ماه های اول بعد از جراحی ممکن است در قسمت نوک سینه ها بی حسی وجود داشته باشد ، که البته این موضوع موقت بوده و با کاهش ورم سینه از بین خواهد رفت.

ماموگرافی بعد از پروتز سینه

استفاده از ایمپلنت تا حدودی می تواند در تصاویر ماموگرافی اختلال ایجاد نماید و توانایی تشخیص پزشک را کاهش دهد. برای موفقیت آمیز بودن فرآیند ماموگرافی بعد از جراحی پروتز پستان لازم است به چند نکته توجه داشته باشید :

  1. در صورت مشاهده مورد مشکوک حتما این موضوع را به اطلاع پزشک خود برسانید.
  2. در خصوص یافتن مرکز مناسب برای ماموگرافی با پزشک خود مشورت کنید.
  3. مرکزی را پیدا کنید که خانم های زیادی که پروتز داشته اند در آن مرکز به راحتی تحت معاینه ماموگرام قرار گرفته باشند.

هماتوم بعد از پروتز کردن سینه

ممکن است بعد از انجام این عمل ، خون در سینه ها جمع شود که به آن هماتوم می گویند. این عارضه شبیه به کبودی می باشد و ممکن است به صورت سطحی ، زیر پوست و یا در عمق بافت پدیدار شود. خوشبختانه این مشکل موقتی است و به مرور به صورت خود به خود برطرف می شود. در این بخش از مراقبت های بعد از پروتز سینه ، بیشتر در مورد این عارض و راه های کمک به برطرف شدن آن صحبت کرده ایم.

نشانه های هماتوم سینه

هماتوم سطحی که زیر پوست رخ داده باشد را می توان به راحتی دید. اما در صورتی که این مشکل در قسمت های عمیق تری از بافت به وجود آمده باشد ، ممکن است تا چند روز خود را نشان ندهد.

اگر این عارضه بعد از جراحی رخ داده باشد ؛ معمولا بعد از 24 تا 72 ساعت بعد متوجه تغییرات در سینه های خود می شوید. هماتوم حتی زمانی که از درن استفاده شده باشد نیز می تواند رخ دهد.

از علائم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تغییر رنگ پوست که درست مثل کبودی بعد از مدتی محو می شود
  • درد و حساس شدن سینه ها به لمس
  • زمانی که سینه را لمس می کنید ، یک توده در آن حس خواهید کرد
  • تورم

این مشکل می تواند باعث بروز درد شده و یا هیچ نشانه ای از خود نشان ندهد. معمولا به تحت نظر بودن و درمان نیازی نخواهد بود ؛ اما در صورتی که کبودی در حال بزرگتر شدن بود حتما باید با پزشک خود تماس گرفته یا به مطب ایشان مراجعه کنید. در غیر اینصورت راه هایی برای کم کردن کبودی و کمک به برطرف شدن آن وجود دارد که خودتان نیز می توانید انجام دهید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 1]