زمان مطالعه: 7 دقیقه

یکی از شایع ترین علل پروتز سینه ، شل شدگی و نارضایتی از سایز سینه می باشد. جراحی پروتز می تواند سینه های شل و افتاده را به حالت اولیه برگرداند؛ این در حالیست که فرد متقاضی باید توجه داشته باشد که اقداماتی که در دوره نقاهت پروتز سینه باید انجام می شود از اهمیت بالایی برخوردار است. دکتر محمد هادیزاده بهترین جراح پروتز سینه در تهران نکات مفیدی را در این باره بیان کرده اند.

دوره نقاهت پروتز سینه

دوره نقاهت پروتز سینه شامل موارد ذیل می شود:

  1. بعد از جراحی ، بیمار باید برای معاینه نهایی پس از بیهوشی ، به اتاق ریکاوری منتقل شود تا به طور کامل از لحاظ پایدار بودن علامت حیاتی و سلامت کلی تحت مراقبت قرار بگیرد.
  2. اغلب بیمار یک روز بعد از انجام عمل ترخیص خواهد شد. قبل از ترخیص داروها و طریق مصرف قرص ها و همچنین نحوه رسیدگی به سینه ها و زخم ها را دریافت خواهد کرد.
  3. در جلسه مشاوره با بهترین جراح پروتز پستان تهران قبل از عمل حتما فردی مورد اعتماد را همراه خود بیاورید تا از مراقبت های بعد از عمل آگاه شود. چراکه ممکن است بیمار تا 24 ساعت اولیه بعد از عمل بدلیل استفاده از داروهای بیهوشی احساس سرگیجه و سنگینی کند لذا توصیه می شود فردی مطلع و مورد اعتماد در کنار بیمار حضور داشته باشد.
  4. پیاده روی سبب کاهش میزان تورم و همچنین کاهش احتمال تشکیل لخته در پاها خواهد شد لذا توصیه می شود یک روز بعد از عمل پیاده روی را آغاز کنید.
  5. استراحت و مصرف داروهای ضد درد تجویز شده توسط پزشک به روند بهبود سرعت می بخشد.

سایر توصیه ها در دوره نقاهت پروتز سینه

  1. توصیه می شود در روزهای ابتدایی پس از عمل از مایعات استفاده کنید و تا جای ممکن به منظور کاهش احتمال تورم و تجمع مایع به مدت دو هفته مصرف نمک را به حداقل برسانید.
  2. مصرف آناناس به علت دارا بودن ماده بروملین و ویتامین ث به جذب کبودی و کاهش تورم بعد از جراحی کمک می کند.
  3. حداقل تا یک ماه بعد از جراحی از مصرف سیگار و الکل پرهیز نمایید.

مراحل دوره نقاهت پروتز سینه

مرحله اول- روز جراحی

پس از جراحی پروتز پستان اگر فاکتوری مبنی بر بروز عوارض ظهور پیدا نکرده باشد ، فرد می تواند به منزل بازگردد. از آن جایی که این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می پذیرد ، مدتی طول می کشد تا اثرات دارو کاملاً برطرف گردند؛ از این رو می بایست برای بازگشت به خانه از شخص دیگری کمک بخواهید تا شما را به مقصدتان برساند. همچنین بهتر است یکی از افراد خانواده یا دوستانتان در کنارتان باشد تا در صورت نیاز در برخی امور به شما کمک کند. در اولین روز دوره نقاهت پروتز سینه باید هر چه می توانید استراحت کنید و بدن تان را هیدراته نگه دارید. به توصیه بهترین جراح سینه تهران در این مدت تمام لوازم مورد نیاز را در نزدیکی خودتان قرار دهید تا به تحرک اضافه و خم و دولا شدن نیاز نداشته باشید.

مرحله دوم- 5 الی 7 روز بعد از پروتز 

این دوره معمولاٌ سخت ترین روزهای دوره نقاهت شما محسوب می شود. در این مرحله تجربه موارد زیر امری رایج است:

  1. ورم و کبودی اطراف پستان ها که موقتی و زودگذر بوده و به تدریج برطرف می شوند.
  2. بروز درد که با مصرف مسکن های تجویز شده قابل کنترل می باشد.

با پایان یافتن هفته اول ، حال شما رو به بهبودی می رود. پزشک توصیه می کند به محض آن که حال عمومی مساعدی پیدا کردید ، پیاده روی سبکی را شروع کنید. زیرا این عمل موجب می شود که خون در بدن شما بهتر جریان پیدا کند. به یاد داشته باشید که باید گوش به فرمان بدن و جسم خود باشید. بدین معنا که هر زمان خستگی و کوفتگی در بدن احساس کردید ، فشار اضافه ای وارد نساخته و به خواب و استراحت بپردازید.

مرحله سوم- 1 الی 3 هفته پس از عمل پروتز 

در این بازه زمانی از دوره نقاهت پروتز سینه ، تا حدودی می توانید به طور مجدد امور روزانه خود را از سر بگیرید. در کل بسیاری از بانوان با گذشت یک الی 2 هفته قادر خواهند بود به محل کار شان باز گردند. توجه داشته باشید که اگر شغل تان به گونه ای است که فعالیت های فیزیکی پر فشاری را شامل می شود ، برای بازگشت به کار باید زمان بیشتری را صرف استراحت کنید. در این مدت باید ورم ، کبودی و درد برطرف شده باشند. همچنین بهترین دکتر پروتز سینه تهران در این بازه روند بهبودی تان را ارزیابی می کند و برای انجام فعالیت های نرمال و تمرینات ورزشی سبک زمان دقیقی را اعلام می کند. در این مرحله ورزش های هوازی می توانند در برنامه شما قرار گیرند. اما همچنان باید از انجام حرکات سنگین دوری کنید. زمانی که می خواهید تمرینات ورزشی تان را آغاز نماید ، باید رفته رفته بر شدت آن ها بیفزایید.

دوره نقاهت پروتز سینه

مرحله چهارم- 4 الی 6 هفته پس از پروتز 

اکنون شما تا حد بسیار زیادی دوره نقاهت پروتز سینه را پشت سر گذاشته اید و می توانید تمرینات سنگین تر ورزشی را به برنامه خود وارد سازید. با این حال برای بازگشت به روند ورزشی خود حتما با یک جراح خوب سینه در تهران مشورت کنید. پس از 4 هفته حرکات چربی سوزی پر فشار و تمرینات پایین تنه می توانند انجام شوند. ولی برای انجام حرکات سنگین تر که به قفسه سینه مربوط می شوند باید تا پایان هفته ششم ریکاوری صبر کنید.

مرحله پنجم- دستیابی به نتیجه نهایی پروتز 

مشاهده نتیجه نهایی پروتز بعد از 3 الی 4 ماه حاصل می شود. زیرا پروتزها برای جای گیری کامل در محل خود به این بازه زمانی نیاز دارند. برای آن که نتیجه دلخواه تان بدست آید باید در طول پروسه نقاهت صبور باشید.

انتظاراتی که باید از دوره نقاهت پروتز سینه داشته باشیم

بیشتر بیمارانی که تحت این عمل قرار گرفته اند، از احساس تنگی و سنگینی در قفسه سینه شکایت می کنند. این امر به علت گرفتگی عضلات، تورم بافت سینه و همچنین کش آمدن پوست بلافاصله پس از اتمام پروسه رخ می دهد. در واقع بعضی از زنان شکل این سینه های جمع شده را بیشتر دوست دارند و ترجیح می دهند همین ظاهر برایشان حفظ شود. اما با گذشت زمان و وقتی که سینه ها به درستی در وضعیت جدید جای گرفتند این احساس تنگی از بین می رود.

چون این پروسیجر تحت بیهوشی انجام می شود، پس باید انتظار داشته باشید تا چند روز احساس سرگیجه، گیجی و ضعف داشته باشید.
بیشتر درد در سه روز اول دوره نقاهت پروتز سینه حس می شود. درد کلی امری طبیعی است، اما برخی مراجعه کنندگان در نقاطی از این عضو، احساس تیر کشیدن می کنند. دکتر محمد هادیزاده بهترین جراح پروتز سینه تهران برای کاهش این ناراحتی داروی مسکن تجویز می کند. به علاوه تکنیک هایی وجود دارند که با بهره گیری از آن ها، خودتان می توانید درد را برطرف کنید.

در آخر باید گفت که کبودی نیز غیرطبیعی نیست و باید انتظار آن را داشته باشید. اما به یاد داشته باشید که کبودی می تواند نشانه هماتوم باشد. هماتوم زمانی اتفاق می افتد که خون نزدیک محل زخم لخته شود. با اینکه احتمال وقوع این عارضه زیاد نیست، اما باز هم باید علائم آن را که شامل تغییر رنگ پوست نزدیک زخم ها، سفت شدن سینه و تاول خونی می شود را جدی گرفت. اگر با چنین موردی رو به رو شدید سریعا با جراح تماس بگیرید.

تورم در دوره نقاهت پروتز پستان

درست بعد از پایان این عمل ورم اتفاق می افتد. این امر در نتیجه واکنش بدن به جراحی و بخشی از پروسه درمان است و در افراد مختلف با شکل و مدت زمان متفاوتی بروز می کند. این مشکل تا سه روز اول روند افزایشی دارد و پس از آن به تدریج کم می شود و در هفته دوم و سوم، تفاوت قبل و بعد آن کاملا به چشم می آید. پس از گذشت شش ماه تمام این ورم از بین می رود و سینه ها در موقعیتی طبیعی قرار می گیرند. اگر این عارضه برطرف یا کمتر نشد، نیاز است که به مراکز درمانی مراجعه کنید.

در دوره نقاهت پروتز سینه شما برای کاهش تورم، می توانید اقداماتی را پیش بگیرید. در ادامه توضیح مختصری راجع به این نکات در اختیارتان قرار داده ایم. مورد اول، پوشیدن گن مخصوص است. این لباس باید تا چند روز به تن بیمار باشد و تنها در هنگام حمام کردن درآورده شود. پس از آن نیز باید از سوتین ورزشی استفاده شود. مورد دوم نحوه خوابیدن است. در هنگام استراحت بالاتنه را در سطحی بالاتر قرار دهید تا گردش خون بهتر شود. به علاوه باید آب کافی بنوشید، غذاهای مقوی و پر از پروتئین بخورید و از انجام فعالیت های شدید دوری کنید تا به روند بهبود تورم کمک کرده باشید.

نبایدهای دوره نقاهت پروتز پستان

علاوه بر کارهایی که باید در دوره نقاهت پروتز سینه انجام دهید ، باید از انجام مواردی که در ذیل ذکر شده خودداری نمایید تا بهترین نتیجه به دست آید.

  • درد و حالت تهوع را جدی بگیرید ، زیرا درد و استفراغ شدید می تواند هشداری بر دیگر عوارض باشند.
  • تا سه ماه از سوتین معمولی و فنردار استفاده نکنید
  • هیدروژن پروکسید و الکل را در ناحیه جراحی شده استعمال نکنید.
  • تا پانزده روز بعد از عمل ، از کشیدن ، هل دادن و بلند کردن اجسام سنگین خودداری نمایید. کودکان نیز شامل این مورد می شوند.
  • به توصیه بهترین دکتر عمل سینه تهران از انجام فعالیت هایی مثل دویدن و پریدن که منجر به بالا پایین شدن سینه ها می شوند دوری کنید.
  • از مصرف هر مدل نیکوتین پرهیز نمایید ، حتی در معرض دود سیگار دیگری نیز نباشید. این امر باعث می شود فشار خون بالا نرود و زخم ها بهتر درمان شوند.
  • تا حداقل دو هفته به پهلو نخوابید.
  • مصرف کافئین ، الکل و شکر را به حداقل برسانید و پیش از خواب زمان تماشای تلوزیون و گوشی موبایل را کم کنید.
  • در دوره نقاهت پروتز سینه ، تا سه روز رانندگی نکنید تا زخم ها باز نشوند و خونریزی اتفاق نیوفتد
  • روی شکم نخوابید ، زیرا با این کار می توانید روی برش ها و ایمپلنت ها فشار وارد نمایید
  • از خوردن غذاهای فست فود خودداری کنید ، زیرا این دست از مواد خوراکی روی سیستم گوارشی تاثیر منفی می گذارند.

دوره نقاهت ایمپلنت سینه چه مدت به طول می انجامد؟

بدن هر فرد واکنش متفاوتی به این جراحی دارد ، بنابراین نمی توان یک برنامه زمانی دقیق برای دوره ریکاوری پروتز سینه تعیین کرد. در کل می توان بیان کرد در صورتی که زیباجو با عوارض جدی مثل عفونت یا خونریزی شدید رو به رو نشود ، این دوره در حدود چهار تا شش ماه به طول می انجامد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]