زمان مطالعه: 3 دقیقه

درباره سرطان پستان بیشتر بدانیم

درباره سرطان پستان بیشتر بدانیم : سرطان ، تقسیم نامتقارن سلول‌های بدن. سلول‌های سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. علت دقیق این پدیده نامشخص است ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلول‌ها می‌شوند در هسته سلول اشکال وارد کنند، مانند مواد رادیو اکتیو، مواد شیمیایی و سمی یا تابش بیش از حد اشعه‌هایی مانند نور آفتاب. در یک جاندار سالم، همیشه بین میزان تقسیم سلول، مرگ طبیعی سلولی و تمایز، یک تعادل وجود دارد.

درباره سرطان پستان بیشتر بدانیم

سرطان پستان

سرطان پستان یا سرطان سینه Breast cancer به نوعی سرطان گفته می‌شود که از بافت پستان آغاز می‌شود. علائم سرطان سینه می‌تواند یک توده در سینه، تغییر در شکل سینه، گودی پوست، ترشح مایع از نوک سینه، یا پوسته شدن قسمتی از پوست باشد. در افرادی که بیماری در اندام‌های دیگر آنها گسترش پیدا کرده باشد، این علائم می‌توانند درد استخوان، غدد لنفاوی متورم، تنگی نفس، یا یرقان باشند.

آمار جهانی سرطان پستان

سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در بین زنان است. در جهان پس از سرطان ریه و معده سرطان پستان سومین سرطان شایع مى‌باشد. سرطان پستان به ‌ندرت در مردان روى مى‌دهد. به ‌تقریب از هر ۹ زن یک ‌نفر در طول عمر خود به سرطان پستان مبتلا مى‌شود. به‌طور کلى میزان بقاء ۵ سالهٔ سرطان پستان ۷۸% است؛ با دامنهٔ ۱۸% براى سرطان‌هاى پیشرفته تا ۹۳% براى سرطان‌هاى موضعی.
اگرچه بروز سرطان پستان در زنان سفیدپوست بیشتر است، میزان‌ مرگ در زنان سیاهپوست آمریکا ۲۰% بیشتر از زنان سفیدپوست است. مرگ از سرطان پستان با سن افزایش مى‌یابد، ۵۴% مرگ‌هاى ناشى از سرطان پستان در بین زنان ۶۵ساله و بیشتر روى مى‌دهد. سن قاعدگى زودرس و سن یائسگى دیررس خطر سرطان پستان را زیاد مى‌کند. افراد با وضع اقتصادى – اجتماعى بهتر در خطر بیشتر ابتلاء به سرطان پستان هستند. (

توزیع جغرافیائى

میزان‌ سرطان پستان در ساکنان مناطق شهرى بیشتر است. سرطان پستان تغییرهاى بین‌المللى وسیعى را نشان مى‌دهد درباره سرطان پستان بیشتر بدانیمبه‌طورى که بیشترین میزان در آمریکاى شمالى و اروپاى غربى و کمترین میزان در ژاپن است. سیاهپوستان آفریقا کمتر از سیاهپوستان آمریکا به سرطان پستان مبتلا مى‌شوند. مطالعه‌هاى مربوط به مهاجران ژاپنى به ایالات‌متحده آمریکا نشان داده است که بروز سرطان پستان بین آنها به‌ تدریج افزایش مى‌ یابد و پس از دو یا سه نسل به‌سطح زنان آمریکائى مى‌رسد. میزان‌هاى بروز بیمارى در بیشتر کشورهاى آسیائى خیلى پائین گزارش شده است.

روند زمانی

در ۵۰ سال گذشته مرگ از سرطان پستان به ‌نسبت ثابت مانده است، ولى بین سال‌هاى ۱۹۸۰ و ۱۹۸۹ در آمریکا، میزان‌‌هاى مرگ از سرطان پستان در بین زنان سفیدپوست ۴% و در بین زنان سیاه‌پوست ۱۵% افزایش داشته است. به ‌طورى که میزان‌ بروز آن در سال ۱۹۸۰ از ۸۵ در ۱۰۰,۰۰۰ به ۱۰۵ در ۱۰۰,۰۰ نفر در سال ۱۹۸۹ رسیده است. این افزایش هم در زنان جوان‌تر و هم مسن‌تر روى داده است و قسمتى از آن به افزایش استفاده از غربال‌گرى ماموگرافى مربوط است. افزایش زیادتر اخیر در بروز، به‌جاى مرگ از سرطان پستان، به‌احتمال زیاد ناشى از تشخیص سرطان در مراحل زودتر و در نتیجه میزان‌هاى بقاء بالاتر مى‌باشد.

آمار سرطان پستان در ایران

  • از بین هر چهار زن، یک نفر در طول زندگی خود دچار سرطان می‌ شود.
  • شیوع سرطان پستان در زنان ۳۵ ساله و بیشتر در شیراز ۶.۶ در ۱۰۰۰ برآورد گردید و ۶.۱۲% تمام موارد سرطان را در ایران تشکیل مى‌دهد.
  • سرطان پستان پس از سرطان دهانهٔ رحم و پوست سومین نوع سرطان شایع در زنان است.
  • سن ابتلای زنان به سرطان سینه در کشور، به دلایل ژنتیکی حدود ۱۰ سال کمتر از آمار جهانی است.
  • سالانه ۶ تا ۷ هزار نفر در ایران به سرطان سینه مبتلا می‌ شوند.
  • بعد از حوادث وبیماری‌های قلبی-عروقی ، سرطان سینه شایع‌ترین علت مرگ و میر در زنان به شمار می ‌رود.
  • از هر ۳۵ زن در کشور ایران، یک نفر به سرطان سینه مبتلاست.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]